۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۲:۵۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۴۳۳۳
تعداد نظرات: ۵۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۰ - ۱۷-۰۷-۱۳۹۰
کد ۱۸۴۳۳۳
انتشار: ۰۱:۲۰ - ۱۷-۰۷-۱۳۹۰

احزاب ، حاشیه نشین یا افکارآفرین؟

کنکاشی در دو ایده سیاسی احمدی نژاد و لاریجانی

علی لاریجانی: احزاب افکار سیاسی جامعه را شکل دهند. (خبرگزاری خانه ملت، 16 مهر 1390)لاریجانی و احمدی نژاد
محمود احمدی نژاد: احزاب حق دخالت در امور کشور را ندارند. (سایت تابناک، 6 خرداد 1389)

جامعه شناسان سیاسی، نیروهای اجتماعی را به سه سطح "پایه، حرکت و نفوذ" تقسیم می کنند. نیروهای پایه زیربنایی ترین سطح نیروهای اجتماعی محسوب می شوند و معمولاً وقتی که مطالباتی خاص توام با سازماندهی و رهبری ویژه داشته باشند، به جنبش بدل می شوند.

 مثلاً زنان یکی از مصادیق نیروهای پایه اند. طبیعتاً زنان هر جامعه ای مطالباتی خاص خود دارند. حال اگر در میان زنان نخبه یک جامعه، کسانی بتوانند این مطالبات را در ذیل یک ایدئولوژی تئوریزه کرده و علاوه بر این، تشکل های زنان را سازماندهی کنند، چیزی به نام " جنبش زنان " در آن جامعه شکل می گیرد.
حکم جنبش های کارگری و دانشجویی و ... نیز بر همین سیاق و قیاس است.

بنابراین اقشاری مثل دانشجویان، کارگران، زنان و ... "سطح پایه" و جنبش زنان و کارگران و دانشجویان "سطح حرکت" نیروهای اجتماعی را تشکیل می دهند.
احزاب و سایر تشکل های سیاسی ( سازمان ها، جبهه ها و ... ) نیز "سطح نفوذ" نیروهای اجتماعی را تشکیل می دهند.

مثلاً طبقه کارگر در انگلستان به عنوان یک نیروی پایه، به جنبش کارگران به عنوان نیروی حرکت بدل می شود و این جنبش نیز در قالب حزب کارگر به عنوان نیروی نفوذ سر برمی آورد.

منظور از نیروی نفوذ در این جا، تشکل سیاسی منسجمی است که وظیفه اش پیگیری منافع قشر یا طبقه خاصی از مردم یک جامعه است. این منافع می تواند سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... باشد. مثلاً احزاب محافظه کار در عموم کشورهای واجد نظام حزبی، منافع زنان را بیش از سایر احزاب پیگیری می کنند.

سطوح سه گانه نیروهای اجتماعی، از حیث مرزبندی تئوریک نیروهای اثرگذار در جامعه، در تعامل با دولت ( در معنای نظام سیاسی ) قرار می گیرند.
 هدف از تمامی تلاش های اصلاح طلبانه مردم یک جامعه، فرستادن احزاب و تشکل های سیاسی حامی منافعشان به درون نظام سیاسی است.
کارکرد این احزاب نیز، پس از کسب اکثریت آراء در پارلمان و یا در دست گرفن دولت ( به عنوان قوه مجریه ) وضع و اجرای قوانینی است که منافع نیروهای پایه و حرکت - مثلاً کارگران و جنبش کارگری - را تامین کند.

بنابراین، مادامی که بناست از پوپولیسم و یا رادیکالیسم پرهیز کنیم و به شیوه ای روشمند و اصلاح طلبانه، مطالبات مردم گوناگون یک جامعه را مطرح و بر اساس آنها قانون وضع نماییم، وجود احزاب در جامعه ضروری است.

اگر احزاب یا همان "سطح نفوذ نیروهای اجتماعی در نظام سیاسی" وجود نداشته باشند، نظام سیاسی یکی از مکانیسم های مهم برای شناخت و مدیریت مطالبات گوناگون مردم جامعه را از دست می دهد.
مردم نیز احساس می کنند و عملاً می بینند که مطالباتشان به گونه ای روشمند و قابل احتساب به درون نظام سیاسی راه نمی یابد.

عالمان علوم سیاسی، یکی از علل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را فقدان نظام حزبی در ساختار سیاسی این کشور برشمرده اند. خلاء نظام حزبی واقعی و غیرصوری در شوروی، مانع از آن بود که نظام سیاسی شوروی، درک درستی از مطالبات مردم این کشور داشته باشد.

علاوه بر این، احزاب سیاسی در بسیاری از موارد، مطالبات رادیکال نیروهای اجتماعی را تعدیل می کنند.
سران و فعالان احزاب علی القاعده بیش از مردم عادی با اقتضائات سیاست ورزی و مملکتداری آشنا هستند و بیش از عامه مردم می دانند که هر خواسته ای را نمی توان فی الفور محقق کرد. لذا وقتی که مطالبات مردم از کانال احزاب به حکومت منتقل می شود، شکلی کارشناسی شده تر دارد.

 یعنی مثلاً حزب کارگر انگلستان با کار کارشناسی، به کارگران این کشور اعلام می کند که در پنج سال آینده، از بین ده مطالبه جدی کارگران، فقط نیمی از آنها قابل پیگیری اند و این مطالبات را نیز به هر سبک و سیاقی نمی توان مطرح کرد بلکه مطرح شدن آنها مقید به قیود و مشروط به شروطی هستند.
احزاب سیاسی از این حیث یکی از موانع رادیکالیزه شدن مطالبات مردم و یا یکی از موانع پیگیری نابهنگام مطالبات رادیکال به شمار می روند.

احزاب و تشکل های سیاسی چند کارکرد سیاسی دیگر نیز دارند که به کار بقای نظام سیاسی و سامان مند شدن جامعه می آید:
احزاب سیاسی محل تربیت و پرورش نیروهای سیاسی اند. بسیاری از افراد جامعه، انگیزه فعالیت سیاسی دارند. این افراد با عضویت در احزاب، اولاً از آموزش سیاسی بهره مند می شوند، ثانیاً عملاً درگیر فعالیت سیاسی می شوند ولی این فعالیت، علی القاعده فعالیتی هدایت شده و عقلانی و ضابطه مند است.
آموزش سیاسی احزاب به مردم، که بخشی از فرایند شکل دادن به افکار سیاسی جامعه است، در افزایش سطح عقلانیت کنش سیاسی در جامعه نقش بسزایی دارد.

مادامی که مطالبات مردم از طریق احزاب سیاسی در دوت و مجلس بدل به قانون می شود، مردم از این احساس مطلوب برخوردارند که صدای آنها در ساختار قدرت به جایی می رسد و کنش و مشارکت سیاسی آنها بیهوده نیست. چنین نگاهی منجر به افزایش مشروعیت نظام سیاسی می شود.

احزاب سیاسی مانع بروز پوپولیسم در نظام سیاسی می شوند. بهترین ترجمه پوپولیسم، توده انگیزی است و یکی از بارزترین وجوه تجلی آن، "درنوردیده شده نهادهای سیاسی از سوی صاحبان قدرت و مواجهه مستقیم آنها با مردم، با هدف برانگیختن مردم به سود تحقق برخی از سیاست ها" است.
 بزرگترین آفت این رویه، از بین بردن مردم متشکل در نهادهای گوناگون و بدل کردن آنها به توده های فریادکش است. زمانی که مردم مثلاً  در پنج حزب اصلی ،نیرومند و ریشه دار تشکل یافته اند، نظام سیاسی با آنها وارد گفتگو می شود. مطالبات آنها را به شکلی تعدیل شده و کارشناسی شده، می شنود و در این باره که این مطالبات تا کجا تحقق پذیرند، اعلام موضع می کند. اما زمانی که مردم به شکل توده های بی هویت در برابر نظام سیاسی قرار می گیرند، اصولاً امکان ابراز روشمند و عقلانی مطالبات خود را ندارند و تنها کارکردشان سر دادن فریادهای عاطفی در حمایت از حکومتیا علیه آن است.

احزاب سیاسی همچنین با بدل کردن نیروهای پایه به نیروهای حرکت و ارتقا سطح کنش سیاسی نیروهای، سطح مشارکت سیاسی را در جامعه ارتقا می دهند. ممکن است در یک جامعه، ده میلیون کارگر به عنوان نیروی پایه وجود داشته باشد. اگر پانصد هزار نفر از این افراد عضو حزب کارگر شوند و فعالیت سیاسی معطوف به تحقق منافع طبقه کارگر را جزوی از زندگی روزانه خویش سازند، طبیعتاً بخش عمده ای از کارگران منفعل و ناامید را به ثمربخش بودن مشارکت سیاسی امیدوار کرده و به آنها انگیزه مشارکت سیاسی می بخشند.

بنابراین احزاب نه تنها منافع مردم یا نیروهای اجتماعی را به قدر مقدور تامین می کنند، بلکه زمینه ساز افزایش مشارکت سیاسی و نیز افزایش مشروعیت نظام سیاسی می شود.

مخلص کلام آن که احزاب درارائه آموزش سیاسی به مردم، تعدیل مطالبات آنها، مبتنی ساختن آن مطالبات برعقلانیت و کار کارشناسی، افزایش مشارکت سیاسی در جامعه، افزودن بر آگاهی نظام سیاسی از مطالبات نیروهای اجتماعی و نیز افزایش مشروعیت نظام سیاسی، نقش موثری دارند و هیچ سیاستمدار خردمندی، ایفای چنین نقشی از سوی احزاب را در درازمدت به زیان کشور خود نمی داند.

با توجه به این توضیحات، به نظر می رسد در میانه اختلاف تئوریک علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد در باب نقش و کارکرد احزاب سیاسی در جامعه ایران، حق با علی لاریجانی است.
لاریجانی و احمدی نژاد اکنون هر دو در ساختار قدرت نظام جمهوری اسلامی اند. آنها دیر یا زود باید مناصب سیاسی خود را تحویل نفرات بعدی دهند. هشت سال پیش از این، مهدی کروبی و محمد خاتمی روسای مجلس و دولت ایران بودند اما الان کروبی و خاتمی صندلی ریاست خود را تحویل دیگران داده اند.
لاریجانی و احمدی نژاد نیز دیر یا زود کنار می روند اما از حیث گره گشایی از مشکلات جامعه ایران و کمک به نظام سیاسی حاضر، یعنی جمهوری اسلامی، آنچه در کارنامه این دو باقی به عنوان نقطه قابل افتخار می ماند، تلاش برای ارتقای عقلانیت سیاسی در جامعه ایران و سامان مند کردن اداره امور این کشور است.

حکم سیاستمداران از حکم باقی این جهان فانی جدا نیست. همه رفتنی اند. روسای پارلمان ها و دولت ها نیز. آنچه از آنان باقی می ماند، نه ژست ها ولبخندهایشان و مشت های گره کرده شان در برابر دوربین ها یا حامیانشان و نه حتی اقدامات جزئی واجد تاثیرات کوتاه مدت، بلکه تصمیمات کلان آنهاست که در درازمدت بر سرنوشت یک ملت تاثیرات عمیق بر جای می نهد.

نفی اهمیت احزاب در حیات سیاسی یک ملت و از احزاب سیاسی با لحن تحقیرآمیز سخن گفتن و آنها را در حاشیه خواستن و به پستوی حیات سیاسی راندن، در درازمدت نه به سود ملت ایران است و نه حتی به سود جمهوری اسلامی ایران.

 
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
مجتبي
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
5
33
موافقم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
5
35
مقاله خوبی بود ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
1
81
در چندسال گذشته آنچه مردم ایران به عینه دیده‌اند بازیهای سیاسی برای کسب قدرت و ماندن در آن بوده است. ثروت و درآمد خدادادی این سرزمین که با آن میتوان چند کشور را آباد کرد هم‌اکنون تیشه‌ای شده است که هر روز هم بر سر این مردم و هم بر سر وطنشان فرود میآید. اگر غیر از این بود باید تمام مولفه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در ایران روند مثبت را تجربه میکرد. آری درست است که رئیس دولت گرانی بالای 30-40 درصدی را تنها 6 درصد عنوان میکند. اما مردم هم چون دادشان به جایی نمیرسد دیگر بیخیال این گونه حرفها شده‌اند...حقیقت تلخ است و خود نیز میدانی. امید که عصر ایران بمانی و شب ایران نشوی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
ممنون عصر ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
2
30
وقتی تحزب باشد منافع مردم در تعامل با حکومت تامین می شود زیرا در چنین صورتی بین مردم و دولت فاصله ای نیست زیرا مردم در قالب احزاب می توانند به طور روشمند در دولت و مجلس اعمال نظر کنند. لذا وقتی در یک نظام حزبی از منافع دولت و حکومت سخن می گوییم در واقع از منافع مردم سخن می گوییم و وقتی از منافع مردم حرف می زنیم از منافع دولت سخن گفته ایم زیرا این دو در واقع امر یکی هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
3
35
احزاب همان گونه که در این مقاله نیز ذکر شده ،‌حافظ همزمان منافع دولت و ملت هستند زیرا می توانند به شرح مذکور در مقاله فوق زمینه حضور مردم در حاکمیت و اعمال قدرت آنها را فراهم سازند.
با تشکر
beh
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
3
25
ببخشيد استدال علمي و اشاره به انديشه ورزي براي جوامع اي كاربرد دارد كه نظامي دانش محور داشت باشند و البته مردم هم منافع جمعي را مهم بدانند نه راه حل هاي فردي و كوتاه مدت را.
فكر مي كنيد چرا دربار قاجار نوكر انگليس بود چون منافع تعدادي با اتصال به انگليس تامين مي شد. چرا حكومت شاه سال ها همه چيز را به باد داد چون عده اي نفع خود را در بقاء اين تاراج ميديدند .
Armin
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
13
21
جالبه تو كل اين مقاله حتي يك كلمه راجع مردم و نيازشون به حزب نبود فقط از منافع حاكميت در صورت در دست داشتن احزاب به عنوان ابزار كنترل مردم صحبت شده انگار براي حاكمبت مقاله مي نويسن آقاي جهانيان !
واقعا فكر ميكنيد دليل نبود احزاب در كشور حاكميته؟؟؟نه برادر شما بيايد اين نياز رو براي مردم تبيين كنيد اون وقت هر حكومتي باشه يا اونو ميپذيره يا كه..... ضمنا دوست عزيز نقاط افتخارآفرين براي يه سياستمدار اونجاهاييه كه خداوند ومردم رو راضي كرده نه اينكه حاكميت رو تقويت كرده مثلا مصدق هميشه محبوب تر از امثال قوام يا اميني بوده يا
اميركبير از اتابك اعظم يا خاتمي از...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
آقای آرمین عزیز
ضمن موافق بودن با بخش آخر کامنتت ،‌ بهت منفی دادم چون تحزب مطرح شده در این مقاله را در راستای منافع حکومت و نه مردم تلقی کرده ای در حالی که در یک نظام حزبی سالم ،‌منافع مردم و حکومت چنان در هم گره می خورد که سخن گفتن از یکی به معنای حفظ حقوق دیگری است و در این مقاله هم به تصریح آمده است که حزب زمینه ساز حضور روشمند مردم در نظام سیاسی است و وقتی مردم در نظام سیاسی حاضر باشند بدیهی است که مشروعیت آن نیز افزایش می یابد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
به نظرم آرمین از اونایی هست که تو جیبش کلی برچسب داره برای انگ زدن به این و اون :"انگار براي حاكمبت مقاله مي نويسن آقاي جهانيان ! "
بابام جان یکی پیدا شده تو این گیر و دار یه مقاله برای تحزب که تو کشور مظلوم شده نوشته و مسوولان رو توجیه کرده که نترسید از حزب ،‌اون وقت تو میای و انگ می زنی؟ بعدشم از مصدق و امیر کبیر و خاتمی مایه می ذاری؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
0
14
البته به ركن ديگر مساله يعني آزادي مطبوعات بايد اشاره داشت كه مي توانندبا اطلاع رساني صحيح و مونيتور كردن دقيق حركت احزاب از انحراف آنها پيش گيري كنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
0
20
تو ژاپن زلزله میاد نخست وزیر خودش استعفا میده و اصلا هیچ ربطی به دولت ژاپن نداره یه رخداد طبییعیه ولی برای اینکه به شعور ملت همدردی با ملت واکنش نشون بده و این کار رو میکنه در صورتی که در ایران رئیس جمهور خیال میکنه بهترین نخبه ایرانه و هر چی بگه غلط نیست و در کل رای مردم توهم ایجاد میکنه برای ...
مصلح
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
1
8
آقا در مورد بازار پررونق پزشکي که رو دست بازار سکه و مسکن را آورده يه چيزي بنويسيد يک اعتراضي بکنيد هر چند اثر نداشته باشد. برخي از اين پزشکان مفت خور هم از دولت مي چاپند هم مردم را سرکيسه مي کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
1
14
اگر احزاب حق دخالت را ندارند پس به درد لاي جرز در ميخورند؟؟آقاي احمدي نژاد توكه انقلاب نكردي كه معني آزادي را بداني !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
0
22
اصلاح طلبان خواستن 8 سال تمرين دموكراسي كنن ،
8 سال مشق دموكراسي رو ياد بدن
آخرش چي شد !؟
منافق و مسامحه كار و التقاطي خوندن همه رو ...

يا پايه فكري اكثريت مردم ضعيفه كه اين تمارين به ثمر ننشست يا پايه تحجر و خصومت و خشونت تو اقليت اقتدارگرايان و انحصارگرايان خيلي قوي !
پاسخ ها
مهدی
| India |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
دوست عزیز باید صبور بود و مراقب
صبوری برای این که دموکراسی در 8 سال به بار نمی نشیند و مراقب برای این که دموکراسی مثل یک نهال است که باید از آن نگهداری شود تا به ثمر بنشیند و کشور ما هنوز نیاز به تمرین بیشتر دارد تا مردم بیاموزند
شعور سیاسی مردم الان به مراتب بیشتر از 14-15 سال قبل است که اصلاح طلبان روی کار آمدند و به نظرم الان وقت حزبی شدن سیستم فرا رسیده و با نیرو های جوان فعلی می توان احزاب قدتمندی با پشتوانه مردمی به وجود آورد
عبدالله
| - |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
با سلام و احترام ... آن هشت سال فقط تمرین بود که اتفاقا ثمرات بسیار زیاد و خوبی هم داشت که انشاءالله در آینده نزدیک شاهد آثار و برکاتش خواهیم بود.
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
آخرش میخواد چی بشه (پیتزای قرمه سبزی دیگه) ول کن بابا بیخیال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
0
2
بازم میخواهی سرمون گول بمالی؟
hamid
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
0
2
ahsant be nevisandeh maqaleh . adam vaqti injor maqaleh ha ra mikhone motavajeh mishe che afrad dana v khosh fekri dar keshvar darim . vali che faiyede az anha estefade nemishavad .
از ایلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
0
8
یک نوشته منطقی بود بخصوص قسمت اول.
این که وجود حزب و تنوع تفکر و اندیشه در جامعه از اصول اولیه دمکراسی و پیشرفت جامعه است در آن شکی نیست. برای نمونه و در تایید گفته های شما، احزاب با در اختیار داشتن رساناهای آزاد می توانند تفکرات و روش خود را عرضه کنند و این در صورتی ممکن است که توان تحمل و شنیدن حرفهای دیگر را هم داشته باشیم.
شما لاریجانی را از احمدی نژاد از این حیث متفاوت گرفتید ولی من این گفته را چندان قبول ندارم.
بنظر من در نظامهای ایدولوژیک که یک تفکر و راه را درست می دانند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
1
خب... حالا چکار کنيم؟
تخم مرغ خريدم دونه اي 330 تومن!!!
بايد بريم حزب تخم مرغي بزنيم؟
نگار
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
1
1
یه سوال مگه خود لاریجانی عضو حزبیه ؟
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
8
چه بسا در كشور ما آزادي بيان و آزادي فعاليت احزاب و مطبوعات وجود داشت از طريق كانال احزاب و مطبوعاتي كه چشم بيناي مردم هستند نظارت مردمي بر رفتارهاي مسوولان تحقق مي يافت و شاهد اختلاس به چنين عظمتي در داخل دولت و سيستم بانكي نبوديم...
قهرمانی تراکتور در لیگ برتر؛ رویای 55 ساله محقق شد اولین شرکتی که AI جای کارکنانش را گرفت تاکید عراقچی بر حق ایران برای غنی‌سازی در گفت و گوی تلفنی با گوترش گردوخاک ۲۸ نفر را در شوش راهی بیمارستان کرد گالاتاسرای قهرمانی تراکتور را تبریک گفت (+عکس) واکنش مهدی پزشکیان به قهرمانی تراکتور (+عکس) ورود رودرانر به خط تولید انبوه؛ سلاح جدید آمریکا(+فیلم و عکس) جواهر معماری؛ یک اتاق مطالعه سلطنتی(+عکس) علی مطهری : آیت الله مطهری نسبت به نفوذ تفکرات انحرافی در میان گروه های مبارز هشدار می داد علیرضا افتخاری: از احمدی نژاد خیلی ناراحتم شمس آذر صفر- تراکتور ۴ / جام بیست‌وچهارم مسافر تبریز شد محسن برهانی: ستاد امر به معروف صلاحیت ارسال پیامک ‎حجاب ندارد چه برسد به شناسایی افراد بی‌حجاب واشنگتن : دیگر برای میانجیگری مذاکرات اوکراین و روسیه به دور دنیا سفر نمی‌کنیم نتانیاهو : حمله ما به کاخ ریاست جمهوری دمشق پیام آشکاری به نظام سوریه بود بخشدار هرمز : غارت خاک هرمز کذب است / مافیا نمی‌خواهد گردشگری در هرمز رونق بگیرد
نظرسنجی
به نظر شما هدف ستاد امر به معروف از ارسال پیامک های حجاب به موبایل های مردم چیست؟