کد خبر ۱۸۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۱۹-۰۶-۱۳۹۰
کد ۱۸۰۷۹۲
انتشار: ۱۷:۰۵ - ۱۹-۰۶-۱۳۹۰

افزايش سن بازنشستگی اعضای هیئت علمی

عصر ایران
براساس ماده اول این اصلاحیه، دانشگاه یا مؤسسه مکلف است اعضای هیئت علمی با مرتبه مربی آموزشیار، مربی و استادیار را با 65 سال سن یا 30 سال خدمت، اعضای هیئت علمی دانشیار را با 67 سال سن و اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی را با 70 سال سن، بدون نیاز به وصول درخواست ذینفع بازنشسته کند.
طبق دستورالعمل جدید آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وزارت علوم، سن بازنشستگی اعضای هیئت علمی افزایش یافت.

به گزارش فارس، به استناد بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه و در راستای اختیار تفویضی جلسه شماره 693 شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیرعلوم، دستورالعمل اصلاحیه ماده 36 فصل هشتم(بازنشستگی و وظیفه) آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی که به تأیید و تصویب وزیر علوم رسیده است، ابلاغ شد.

براساس ماده اول این اصلاحیه، دانشگاه یا مؤسسه مکلف است اعضای هیئت علمی با مرتبه مربی آموزشیار، مربی و استادیار را با 65 سال سن یا 30 سال خدمت، اعضای هیئت علمی دانشیار را با 67 سال سن و اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی را با 70 سال سن، بدون نیاز به وصول درخواست ذینفع بازنشسته کند.

بر اساس تبصره اول ماده 1سابقه خدمت آن دسته از استادیارانی که در 4 سال آخر منتهی به 30سال خدمت، موفق به کسب حداقل 80 درصد امتیازات ارتقا به دانشیاری و کسب حداقل 75درصد لازم از بندها و مواد تعیین کننده شوند به 32 سال و کسانی که حداقل 85 درصد امتیازات ارتقا به مرتبه دانشیاری و حداقل 80 درصد از امتیازات لازم از بندها و مواد تعیین‌کننده از آیین‌نامه ارتقا را کسب کنند به 33 سال و با رعایت سقف سنی 65 سال قابل افزایش است.

طبق تبصره 2 ماده اول این اصلاحیه، سن بازنشستگی آن دسته از دانشیارانی که در 5 سال قبل از 67 سالگی موفق به کسب 75 درصد امتیازات ارتقا به مرتبه استادی می شوند به 70 سال سن و سن اعضای هیئت علمی که به عنوان عضو هیئت علمی نمونه کشوری انتخاب شده‌اند به درخواست ذینفع تا 3 سال قابل افزایش است.

همچنین ماده 2 این اصلاحیه به دانشگاه یا مؤسسه اختیار می‌دهد اعضای هیئت علمی خود را که براساس شرایط مندرج در این دستورالعمل با داشتن 30 سال سابقه خدمت همچنان واجد شرایط ادامه خدمت هستند در صورت تقاضای عضو ذینفع بازنشسته کند.
 
براساس ماده 3 دستورالعمل اصلاحیه ماده 36 قانون استخدام اعضای هیئت علمی، دانشگاه یا مؤسسه می‌تواند در صورت نیاز به خدمات اعضای هیئت علمی با مرتبه دانشیاری و استادی واجد شرایط بازنشستگی، مشروط به درخواست کتبی عضو هیئت علمی و موافقت رئیس دانشگاه یا مؤسسه و تصویب هیئت امنا، موعد بازنشستگی وی را حداکثر تا سقف 3 سال با اخذ موافقت سالیانه هیئت امنا به تعویق بیاندازد.
 
تبصره ماده 3 این دستورالعمل تأکید دارد که دانشگاه یا مؤسسه می تواند بنا به درخواست رئیس دانشگاه یا مؤسسه و ارائه تقاضای مکتوب عضو هیئت علمی با مرتبه استادی و موافقت وزیرعلوم علاوه بر تمدید مذکور در ماده 3 حداکثر تا 3 سال دیگر اقدام کند.
 
پیش از اصلاح این آیین‌نامه، دانشگاه ها مکلف بودند اعضای هیئت علمی خود را با شرط سنی 65 سال بازنشسته و یا در موارد ضروری تا سن 70 سال تمدید کنند که در دستورالعمل جدید، سن بازنشستگی اعضای هیئت علمی با مرتبه دانشیاری به 67 سال و با مرتبه استادی به 70سال افزایش یافت.
 
براساس شرایط خاص مندرج در این دستورالعمل، امکان افزایش سن بازنشستگی با مرتبه دانشیاری تا 70 سال و استادی تا 76 سال امکانپذیر شد.
ارسال به دوستان
چوب گلف بوگاتی معرفی شد / تبدیل زمین گلف به پیست مسابقه (+عکس) چرا بعضی‌ها بعد از نوشیدن قهوه آرام می‌شوند و بعضی مضطرب؟ قراردادی که ایلان ماسک را نجات داد؛ کدام کشور آسیایی ناجی «اسپیس‌ایکس»‌ شد؟ چرا جنگنده اف ۳۵ موشک‌هایش را درون بدنه خود پنهان می‌کند؟ ایران قدیم؛ تصویری از یک «درویش خوش‌قیافه» در دوران قاجار مغز ما چگونه همزمان به دو زبان صحبت می‌کند؟ برندهای خودرویی با کمترین مشکل گزارش شده از سوی خریداران در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) درخشش بیرانوند در جام جهانی؛ بهترین بازیکن زمین شد تیزبین ها مچ این ماهی پنهان کار را بگیرند! / رکورد 10 ثانیه رکوردداران حبس نفس با حضور یک قهرمان برهنه! (اینفوگرافیک) رقابت در عصر هوش مصنوعی: چه کسانی برنده خواهند بود؟ استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین برای تخمین هزینه پروژه های صنعتی آموزش زبان انگلیسی به سبک عصر ایران / درس پنجاه و شش واکنش نتانیاهو به شایعات تاثیرپذیری از دونالد ترامپ وقوع انفجار در تاسیسات گاز مایع راس لفان قطر