فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۱۵-۰۶-۱۳۹۰
کد ۱۸۰۳۰۴
انتشار: ۱۷:۳۴ - ۱۵-۰۶-۱۳۹۰
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی

"ما باید به جای غربی‌ها از آنها حق توحش بگیریم"

عصر ایران
وی افزود: حداقل نتیجه کاری که ما انجام می‌دهیم، این است که حق پایمال شده ایران در جنگ جهانی دوم احصاء می‌شود؛ ولو آنکه بر اثر فشارهای دولت‌های خارجی ملت ایران به حقش نرسد و به این ترتیب ما امروز به عنوان یک کشور طلبکار از آمریکا، شوروی و انگلیس مطرح هستیم.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: تاکنون غربی‌ها می‌گفتند از ملت ایران حق توحش می‌گرفته‌اند، اما با افشای اسناد اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، مشخص شده که این حق توحش را ما باید از آنها می‌گرفتیم و امروز باید آن را بگیریم.

به گزارش مهر، اسحاق صلاحی صبح امروز در جمع خبرنگاران و در حاشیه افتاح نمایشگاه «ایران در اشغال» در محل گنجینه اسناد ملی درباره هدف از برپایی چنین نمایشگاه‌هایی گفت: اسناد فی نفسه در داخل قفسه‌ها نمی‌تواند مثمر ثمر باشد و وظیفه سازمان‌ها و نهادها این است که با توجه به طبقه‌بندی که دارند، این اسناد را به نمایش بگذارند.

وی افزود: پژوهشگران باید بدانند که ما چه اسنادی در اختیار داریم تا بر اساس آن بتوانند تحقیقات و پژوهش‌های عمیق‌تری انجام دهند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پاسخ به خبرنگار دیگری که پرسید «علاوه بر 70 هزار سند که از آرشیو ملی بریتانیا در این باره به ایران منتقل شده، آیا اسنادی هم از آمریکا و روسیه در این خصوص به کتابخانه ملی آمده است؟» گفت: با توجه به اینکه اسناد در انگلستان بعد از گذشت حدود 35 سال، آزاد می‌شوند، ما هم از طریق پژوهشگران به این اسناد دسترسی پیدا کردیم.

صلاحی تاکید کرد: اما در خصوص آمریکا و روسیه چنین فضای بازی وجود ندارد. با این حال ما آمادگی خودمان را به افرادی که به این کشورها تردد می‌کنند، برای خرید این اسناد اعلام کرده‌ایم و اسنادی هم خریداری شده، اما بسیار ناچیز است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، در خصوص اقدامات انجام شده برای بازپس‌گیری غرامت ایران از جنگ جهانی دوم تا این لحظه گفت: وظیفه ما برآورد خسارت‌های وارده نیست، وظیفه ما جمع‌آوری اسناد و مدارک است. دستگاه‌های اقتصادی هستند که باید بر اساس این اسناد خسارت‌های وارده را به ایران در آن زمان از نظر ریالی برآورد کنند.

وی افزود: حداقل نتیجه کاری که ما انجام می‌دهیم، این است که حق پایمال شده ایران در جنگ جهانی دوم احصاء می‌شود؛ ولو آنکه بر اثر فشارهای دولت‌های خارجی ملت ایران به حقش نرسد و به این ترتیب ما امروز به عنوان یک کشور طلبکار از آمریکا، شوروی و انگلیس مطرح هستیم.

صلاحی گفت: نکته مهم این است که آنها تاکنون می‌گفتند که حق توحش از ملت ایران می‌گرفته‌اند، ولی با افشای این اسناد مشخص می‌شود که این حق توحشی است که ما باید از آنها و به ویژه بریتانیا می‌گرفتیم و باید بگیریم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین درباره پیگیری خسارت‌های ایران در جنگ تحمیلی با عراق افزود: در این زمینه سند روشنی که وجود دارد، اعلام سازمان ملل در خصوص متجاوز شناخته شدن عراق است و نکته دیگر اینکه ما در قالب طرحی با عنوان تاریخ شفاهی، خاطرات همه کسانی را که در جنگ حضور داشتند، مکتوب و مستند خواهیم کرد.
ارسال به دوستان
بقائی: ایران از همه اهرم‌هایش برای اطمینان از اجرای تعهدات طرف مقابل بهره می‌گیرد ۳۳ هزار نفر تماشاگر بازی تیم ملی در سینما ؛ انتظار برای پخش بازی ایران با مصر کمک کنیم این دو مادر سرطانی به زندگی برگردند شهباز شریف: مذاکرات پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای داشت پزشکیان: بدون وا دادن وارد مذاکرات شدیم / لبنان را به خاطر ایران کوتاه آمدند / گشایش‌های خوبی ایجاد شده راز پنهان در ریه‌های فرعون؛ مصریان باستان چگونه آناتومی بدن را با سیاست گره زدند؟ یادداشتی که تیم ملی ایران هنگام ترک لس‌آنجلس در رختکن استادیوم از خود به جای گذاشت روزنامه جمهوری اسلامی: در مملکت حسینقلی خانی ما مداح و مجری حتی چاقو بر گلوی رئیس جمهور می‌گذارند! معجزه این غذاها برای سلامت روده؛ روزانه چقدر مجاز به مصرف هستیم؟ رشد اقتصادی ایران به ۰.۲ درصد رسید حمله ارتش آمریکا به یک شناور در کارائیب از سواچ تا هشتگ 6؛ اسمارت و تلاش برای خلق زیبایی در دنیای سدان ها (+تصاویر) دیدنی های امروز؛ از انقلاب تابستانی تا مذاکرات چهارجانبه در سوئیس برج میلاد تاسوعا و عاشورا تعطیل است؟ نزاع و درگیری مسلحانه در دهلران/ ۲ کشته و ۳ مصدوم