۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۱۵۹۲
تعداد نظرات: ۱۵۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۱ - ۱۵-۰۴-۱۳۹۰
کد ۱۷۱۵۹۲
انتشار: ۰۰:۳۱ - ۱۵-۰۴-۱۳۹۰

فضای باز نقد دولت ؛ انصاف را از دست ندهیم

قانون اساسی رسانه مستقل در این خصوص ، باید این بیت طلایی از مولانا باشد که می گوید:" هر که گوید جمله حق است احمقی است / وان که گوید جمله باطل ، او شقی است "
عصرایران ؛ جعفر محمدی* - این روزها انتقاد از رئیس جمهور و دولتش ، عیان تر از تمام شش سال گذشته در رسانه ها رخ می دهد . اگر از منظر رسانه ای به این موضوع بنگریم و باز شدن فضای رسانه ای را یکی از الزامات مردم سالاری بدانیم - که چنین است - باید گفت که این فضا ، مطلوب تر از زمانی است که کوچکترین نقد به دولت و دولتمردان فوراً با انگ هایی مانند بی بصیرتی ، عاملیت بیگانه ، ضدانقلابیگری و ... نواخته می شد.

بی گمان فضای باز رسانه ای می تواند جایگاه آسیب دیده رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی احیا کند و نهایتاً برکات و ثمراتش را نصیب جامعه کند.احمدی نژاد

با این حال نکته مهمی که باید بدان توجه ویژه شود این است که باز شدن فضای نقد از دولت هرگز به معنای برداشته شدن مرزهای اخلاقی نیست.
ما ایرانی ها ، در کنار همه خصلت های خوبی که داریم ، گاه دچار عارضه "صفر و صد" ی می شویم ، بدین سان که اشخاص و عملکردها را یا سفید سفید می بینیم یا سیاه سیاه ، محمود احمدی نژاد یا خوب خوب است ، یا بد بد! ، یا آنقدر نقد مسوولان و دولتمردان هزینه دارد که رسانه ها - عمدتاً و نه همه شان -  اصلاً جرأت ورود به این عرصه را پیدا نمی کنند یا وقتی فضا را باز می بینند چنان می تازند که گویا جز با تیرگی و تباهی با چیز دیگری مواجه نیستند!

این مقدمه از این باب ذکر شد که در یکی دو ماه اخیر به واسطه خطاهای استراتژیکی که رئیس جمهور مرتکب شد ، فضای سیاسی جامعه انتقاد از دولت و رئیس دولت را نه تنها بر می تابد بلکه گاه همراهی اش نیز می کند.

اما نکته ای که در این میان نباید مغفول بماند این است که حتی اگر بر شخص احمدی نژاد یا با فلان مقام دولتی نقدهایی - هر چند جدی و حتی بنیادین - داریم ، نباید حرمت جایگاه ریاست جمهوری یا کرسی های دولتی را خدشه دار کنیم چه آن که کرسی نشینان با همه خوب و بدهایشان امروز هستند و فردا نیستند ولی کرسی ها و جایگاه ها ، متعلق به مردم اند و همیشگی.

پست ریاست جمهوری ، ملک طلق احمدی نژاد نیست ، کما این که ملک خاتمی و هاشمی هم نبود و همان طور که ملک شخصی رؤسای جمهور آینده هم نخواهد بود.

البته حق مطلب این است که اولین حرمت دار این کرسی ها ، خود کرسی نشینان باشند که گفته اند حفظ حرمت امامزاده با متولی آن است. اما این دلیل موجهی نیست که اگر صاحب منصبی دچار قصور و تقصیری شد ، در مقام نقد او ریشه ها را بزنیم و دچار بی تقوایی شویم و مصداق "آوردن سر به جای کلاه" باشیم!

 حرمت ها اگر شکسته شود ، فردا که رئیس جمهوری به جای رئیس جمهور کنونی ، وزرایی به جای وزرای فعلی و نمایندگانی به جای مجلسیان حاضر بیایند ، هر اندازه هم شایسته و لایق باشند ، چون در جایگاه هایی قرار گرفته اند که قبلاً بی حرمت شده اند ، نخواهند توانست آنگونه که باید و شاید ، منشأ اثر باشند.

نکته بعدی که به نظر می رسد در شرایط کنونی مغفول شده ، نادیده انگاشتن نکات مثبتی است که به هر حال در کارنامه دولت کنونی و شخص احمدی نژاد وجود دارد.
درست است که نقدهای بسیار جدی و متقنی بر عملکرد دولت های نهم و دهم وجود دارد (که رسانه های منتقد و مستقل به آنها پرداخته اند و گاه متحمل دردسر و هزینه هم شده اند) اما انصاف حکم می کند که فارغ از حب و بغض ها ، هم نکات مثبت را ببینیم و فراموش نکنیم و هم بر منفی ها چشم نپوشیم.
قانون اساسی رسانه مستقل در این خصوص ، باید این بیت طلایی از مولانا باشد که می گوید:

                    " هر که گوید جمله حق است احمقی است       وان که گوید جمله باطل ، او شقی است "

متأسفانه از این دو گروه (احمق و شقاوتمند) در بین رسانه ها کم نیستند که یا متملقانه و "حق گریزانه" ، فقط قلم به مدح و ثنا می زنند یا خصمانه و باز "حق گریزانه" فقط ملامت و نکوهش می کنند.

درباره دولت و شخص احمدی نژاد هم همین گونه است. درست است که نقدهای متعددی بر او و دولت او داریم اما این را نیز می دانیم که به هر روی ، او و همکارانش برای اداره کشور زحمت هم می کشند و نتیجه این زحمات نیز گاه خوب است و گاه خطا.

احمدی نژاد ، با همه نقاط ضعف و قوتش ، به عنوان کسی که عنوان بسیار بزرگ "رئیس جمهور ایران" را با خود دارد ، مورد احترام است و البته این احترام منافاتی با نقدهای صریح در قالب های جدی و طنز ندارد. مهم این است که گرفتار فضای غالب و دچار هیاهو نشویم و از ذوق فضای باز نسبی ایجاد شده ، پرهیزکاری از کف ندهیم و البته بعضاً شاهد این موضوع هم هستیم و چنان درباره برخی مسوولان سخن می گویند که -بلانسبت- انگار شمر دی الجوشن را از قبر به در آورده اند و به شلاق انتقام می نوازندش! تو گویی در این ملک ، هیچ شأنی برای آدمیزاد نباید قائل شد! و جالب این که این رویکرد غیراخلاقی نه از سوی منتقدان پیشین که از سوی کسانی شکل گرفته که تا دیروز برخی دولتمردان را همانند قدیسان تکریم می کردند!

وقتی روایت خوب و بد با هم باشد ، مخاطب نیز حتماٌ آنقدر اندیشه و خرد دارد که با نقدی علیه رئیس جمهور ، رسانه ای را عامل بیگانه نخواند و با ذکر خیری از او ، رسانه را متهم به هم آوایی با قدرت نکند.
 رسانه منصف ، رسانه ای است که خوب و بد را با هم ببیند و روایت گری کند و در آن صورت ، اگر تراز مثبت ها و منفی ها همخوان نباشد ، آن دیگر به خود دولتمردان برمی گردد که با عملکرد خوبشان کفه مثبت ها را سنگین کرده اند یا با ندانم کاری ها و خطاهایشان ، کفه منفی را ثقیل ساخته اند.

* سردبیرعصرایران

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۵۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
245
880
اگه سایت هایی مثل عصرایران نقد کنند آدم نمی سوزه و میگه اینا که از همون اولش منتقد دولت بودن ولی بعضی ها چنان وارد گود شده اند و حمله می کنند که اگه ندونی فکر می کنی دشمنی 100 ساله با دولت دارند در حالی که تا همین 6 ماه قبل اطاعت از احمدی نژاد رو اطاعت از خدا می دونستند و هر کس می گفت بالای چشم دولت ابروست ، دمار از روزگارش در میاوردند. ... به قول معروف: " روزگار عجیبی است! "
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
البته عصر ایران هم از بهار امسال همچین جرأتش زیاد شد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
229
379
ای ول ، حرف مردم هم همینه. مردم نه با احمدی نژاد پدرکشتگی دارن ، نه پسرخالش هستن. کار خوبش رو تحسین می کنن ، کار بدش رو نقد و نکوهش. آفرین عصری جون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
315
337
به نظر من این فضای بازی که گفتید اخیرا ایجاد شده -مظلوم نمایی- است
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
کدوم فضای باز واقعا که حذف عده ای زمان انتخابات هم عده ای را حذف کردن قبلش همینطور همین بی سواد و تحلیلگر ها با شما مردم بی سواد نمایندگان بی سواد و مسئولین بی سواد بهتر از این نمیشه
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
من روزي رو ميبينم که آقاي احمدي نژاد تمام روزنامه ها رو پرينت بگيره و تمام سايتها را دانلود کنه و براي مدرک واسه مردم که چقدر سنگ اندازس کردند در کار دولت نشون بده، بعد بگه ما ميخواستيم کار کنيم اينا نذاشتن...
سروش(کرمانشاه)
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
795
518
الان.در این لحظه با دیدن این عکس محمود احمدی نژاد اشک از دیدگانم جاری شد..
دکتر ای کاش این مسائل در این 2سال اتفاق نمی افتاد تا همانطور عاشقت می ماندم..
کاش
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
azizam narahat nabash ke vagheyiato fahmidi.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
احمدی نژاد نبودم و نیستم ولی صداقتت را تحسین می کنم سروش کرمانشاهی
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
یادمه یک زمان هایی این آقا سروش عزیز رکورد دار منفی ها بود ، اما کم کمک داره به سمت مثبت ها حرکت می کنه . خدا رو شکر
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
عاشق چیش بودی؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
153
298
نه به طور مطلق ولی تا حد قابل قبولی منصف هستید و این در بین رسانه های کنونی ایران غنیمت است . به همین خاطر دوسه سالی هست که هر روز عصرایران را می خوانم. امید که گوهر انصاف و عدالت در بین همه رسانه های این سرزمین گرانتر از جان رواج یابد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
عصرایران در عمل هم نشون داده که آدمای با مرام و با انصافی دارن ادارش می کنن. لااقل ظاهرش که این طوریه
SINA
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
عصر ایران عشق منی امیدوارم بلایی که سر تابناک اومد سر تو نیاد...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
60
129
من به طور ثابت عصر ایران می خونم و هر از گاهی به دیگر سایت ها هم سرکی می زنم .
به نظر من یک سری خبر ها که نتیجه ی کارهای دولت هست در همه سایت ها ثابته اما این که سایتی بخواد از خودش مایه بذاره و ... بجز عصرایران جایه دیگه ای آنچنان ندیدم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
ناشناس جون ، مگه تو این مملکت از تعداد انگشتان یک دست بیشتر سایت خبری داریم؟ باورکن نداریم ، اکثر سایت های خبری سایت خبری نیستند، ارگان فلان جناح و فلان سیاستمدار و فلان حربند ، رسانه نیستند. می مونه چند تا سایت معدود مثل همین عصرایران که اونا هم با هزار مصیبت و خودسانسوری و سانسور کامنت های مخاطبان و غیره و ذالک دارن ادامه می دن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
108
187
bezarin entekhabat tamum beshe, onvaght bebinin che fazaye baze siyasi khahim dasht.
پاسخ ها
من
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
به نکته ی بسیار ظریفی اشاره کردی!!! متاسفانه مردم ما فراموشکار شدن!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
بد جوري موافقم....
جمشید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
53
162
متاسفانه ما ایرانی ها همیشه دچار افراط و تفریط هستیم .در تاریخ 100 ساله ما موارد بیشماری وجود دارد .1320 را بیاد آورید صبح درود بر مصدق عصر مرگ بر مصدق .برای همین هیچ صندلی قدرتی تا ابد محکم نیست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
60
89
" هر که گوید جمله حق است احمقی است وان که گوید جمله باطل ، او شقی است "
عصرایران عزیز
تو هم تا وقتی عزیزی که به این بیت طلایی که گفتی قانون اساسی کار رسانه ایت هست وفادار باشی و الا با دیگران فرقی نخواهی داشت.
فرهاد
SWITZERLAND
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
170
284
آقا احمدي نژاد شخصيتي فولادي داره به خدا كه تونسته اين همه انتقاد كه 80 درصدش هم بيجاست تحمل كنه خود عصر ايران هم حتي يك بار هم نشده كه بگه دكتر دستت درد نكنه كه اين همه كار تنجام دادي اين همه طرح بزرگ رو اجرا كردي كه دولت هاي قبل از ترس خراب كردن طرح حتي بهش فكر هم نميكردن ...
ناشناس
NETHERLANDS
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
210
68
راستی اگه اینطور است چرا هیچ وقت اقدامات خوب این دولت در سایت شما نشان داده نشد.
عصر ایران به آرشیو سایت مراجعه فرمایید ، هست.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
وقتی همه بیش از اندازه تعریف و تمجید می کردند، خوب یک رسانه ای هم بود که آدم در اون یک مشت شعار و حرف تکراری نمی شنید، و یک مقدار هم آن طرف قضیه و انتقادهارو می دید، حالا که ورق برگشته و کم و بیش همون اقایان به طوری که در این مقاله به خوبی گفته شد به طور غیر اخلاقی دارند هتاکی می کنند، عصر ایران هنوز انتقاد میکنه و تعادل داره
مهدی
| FRANCE |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
عزیزم شما هلند تشریف دارید، یه جورایی خوشی اونجا زده ته دلت، از وضع ایران خبر نداری! رایحه اقدامات این دولت به مریخ هم رسیده، چطور شما هنوز استشمام نکردی، من موندم!
سید محمد
ECUADOR
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
57
57
من تو این چند سالی که عصر ایران میخونم تا بحال ندیده بودم مقالاتی که آقای محمدی مینویسند مشکل ادبیاتی داشته باشه
اما الان این مطلب دارای محتوای خوب اما مشکل تکرار جمله دارد

مثلا
درست است که نقدهای بسیار جدی و متقنی بر عملکرد دولت های نهم و دهم وجود دارد (که رسانه های منتقد و مستقل به آنها پرداخته اند و گاه متحمل دردسر و هزینه هم شده اند)

و دوباره عبارت درست است که نقدهای متعددی ...
تکرار شده

درست است که نقدهای متعددی بر او و دولت او داریم اما این را نیز می دانیم که به هر روی


البته این اولین بار است که این مشکل را از شخص ایشان میبینم
منتها چون مشتری سای عصر ایرانم دلم نیومد این نکته رو نگم
البته با عرض معذرت و ارادت به جناب سردبیر
ظاهری
CANADA
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
111
161
از کدام فضای آزادی سخن می گویید. از روزی نامه ها وابسته به مراکز قدرت؟ آن ها همیشه آزاد بوده اند که مخالفین را به محاربه و تخریب گرایی متهم و محکوم کنند. حالا گروهی از خودی ها راه را کج کرده اند و همان روزی نامه ها به این خودی ها هم مجال کار و سخن نمی دهند. راه را عوضی نشان ندهید . خواننده را نادان به حساب نیاورید
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
فضای آزادی فقط در فضای بالای جو اتمسفر ایران جاری است نه در رسانه ها و....
سکوت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
150
64
احسنت انصاف خیلی مهمه تو این هیرو ویری که همه دولتو میخوان الکی بکوبن حق گفتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
21
121
چه عكس باحالي!!
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
50
57
درمورد نظر جمشید-سال1332 درست است.واما در مورد انصاف،مگرحکومتی ها یک جو انصاف و مروت دارند که مخالفین خروار آن را داشته باشند!!! ولی در هر حال انصاف چیز خوبی است.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
135
175
اولین سایتی که باید به اون اعتراض داشت خود شما هستید باید خودتون را اصلاح کنید چرا که در تمام تیتر های روزانه خود تون که هر روز نگاه میکنم ندیدم جز انتقاد وانقلت کردن چیزی دیگر نوشته باشید دنبال نقطه ضعف هستید نه قوت شما بااین کارتون مردم راهم از همه چیز دلسرد میکنید شاید هم این نظر را نزارید اشکالی ندارد
ناشناس
-
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
120
114
اين انتقادات تند بر ميگرده به انتقادات تند بي جاي احمدي نژاد در اين چندساله و همون مناظره كذايي - احمدي نژاد اگه نتونه تهمتهاي را كه به سران قبلي نظام زده ثابت كنه وضعش از اين هم بدتر ميشه يا بياد بگه اشتباه كردم و يا اينكه ثابت كنه وگرنه همين آشه و همين كاسه - خود كرده را تدبير نيست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
4
64
سال 1330 نه 1320 مردم صبح زنده باد مصدق و عصر مرده باد مصدق سردادند
و حالا هم كه رفتند يارانه گرفتند.....
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
133
95
سایت محترم عصر ایران که در این وسط ما نفهمیدیم کدوم طرفی هستی ! و یه روز تعریف می کنی و یه روز ....! شما می خواهید بگید که مثلا دولت احمدی نژاد خیلی آزاده و به نحوی است که همه دارند انتقاد می کنند و شما این را به فال نیک گرفتید ! آخه عزیز من این چه حرفی است ؟ به نظر شما با این همه ناکارآمدی و با این همه حیف و میل شدن سرمایه های کشور مگه میشه انتقادنکرد و مگه این شدنی است ؟!
ابراهیم رحیمیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
117
62
متاسفانه همواره بعد از انتخابات ها و به علت فضای خاصی که با هدف تسهیل در امر مسئولین برای خدمتگزاری در مملکت حاکم می شود و سپس توسط عده ای سود جو و فرصت صلب که برای بهره برداری از موقعیتها به میدان آمده اند به آن دامن زده می شود ، امکان نقد و نقادی از بین رفته و مردم هم از این بابت در انزوا قرار گرفته اند و احساس تعامل و هم ذات پنداری با مسئولین را از دست می دهند که این بدترین آفت برای انقلاب بوده و هست و برای همین است که در چنین فضاهایی که بوجود می آید همه دهان به نقد و نقادی و گله گزاری می کنند چون فضای جامعه به شدت تشنه این مطالب و شرایط است .از طرفی افراد سودجوئی که همواره مانند علف هرز خود را به مسئولین چسبانده و سودهای کلان برده اند نیز مورد توجه مردم قرار گرفته و از منظر چشم مردم دور نمی مانند و رویش یکباره انها همچون خنجر به قلب مردم فرو می رود و هیچ کاری هم نمی توانند بکنند . وقتی من کارمند برای یک وام چهارمیلیونی باید کلی گردن کج کنم و تحقیر شوم و عده ای دیگر با رانت خواری به ثروتهای چند صد میلیونی برسند آیا مسئول مربوطه در نظر من یک مسئول مسلمان و با ایمان است ؟ یا اینکه از نظر من او منشا ء این بی عدالتی نیست؟
از بدبختی های ما ایرانی ها این است که همواره عادتمان داده اند که حرفمان را علنی نگوییم و هر فضاحتی را لاپوشانی کنیم و همین امر به عادت برای مسئولان در آمده است . چون عده ای سعی کرده اند هر فضاحتی را که به بار آورده اند از سوی مردم به انقلاب و اسلام ارتباط داده تا از کنار این مسئله با خود موضوع برخوردی نشود و آنان در حاشیه امن قرار گیرند . خودتان قضاوت کنید : خدا وکیلی اگر بسیاری از حرفهایی که در همین چند ماه از دهان مسئولان این مملکت بیرون آمد از دهان مسئولانی همرتبه در اروپا بیرون امده بود ایا هنوز آنها در راس کار بودند ؟ چه کسی مقصر است ؟ مردم یا مسئولان ؟چه کسی یا کسانی اعتماد مردم را به حداقل رسانیده است ؟ یکی از بهترین نتایج حاصل از چنین رخدادهایی را میتوان این نکته بر شمرد که دل مردم خیلی خیلی پر است و گوششان خیلی خیلی اماده شنیدن چنین مطالبی است که از دهان احمقها و شقی ها بیرون می آید . پس به فکر باشید .
مهتاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
54
75
عصر ايران عزيز بارها و بارها كامنت گذاشتم درج نكردي . لابد دليل داشتي بگذريم شما با درج اين نوع مقالات كار بسيار بزرگي در حق مردم ميكنيد هر چند تعداد اين مردم اندك باشد اما شما رسالت و وظيفه خودتان كه همان هوشيار كردن مردم و آگاهي دادن به آنها با چاشني منطق و دوري از افراط و تفريط مي باشد را انجام ميدهيد.ممنون و سپاسگزارم.
عبدال حق وردی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
53
27
متاسفانه ما ایرانیان اکثرا اهل افراط و تفریط هستیم که اصلا خصلت خوبی نیست که بهتر است واقع بین باشیم
؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
56
41
عکسه خیلی جالبه..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
55
37
دوست عزیز، عصر ایران اخیراً خیلی دست به عصا و محتاط شده ای.
ايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
52
58
اين مقاله به مردم مربوط نميشه اين به رسانهها اعم از سايت ...مربوط ميشه كه با توج به منافع خودشون اخبار توزيع مي كنند يك روز يكي رو بت ميكنند وفردا به زمين مي كوبند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
202
52
آقای محمدی من نمیدانم شما کدام نقطه مثبتی را در این دولت میگویید ولی اینجور مملکت اداره کردنو ننه منم بلده -یک مهندس از تهران
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
آقای مهندس از تهران
دیدن نقاط مثبت مخالف از مهمترین ویژگی های یه انسان عادله. سعی کنین این خصلت رو در خودتون تقویت کنین و گر نه هیچ وقت حقیقت رو نخواهید دید.
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
121
60
تا جاي احمدي نژاد نباشيد و اون چيزاي كه اون ميبيند و اون محدوديت هايي كه اون داره رو نمي بينيد
به نظر من قضاوت راجع به احمدي نژاد خيلي سياسي شده
احمدي آدم صادق در عين حال ساده اي هستش
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
142
114
عصر ایران عزیز به خدا شاید هر روز یک یا دو نظر داشته ام ولی حتی یک بار هم نشان داده نشده است مرد حسابی یکی از آتش بیار های این معرکه شما بودید و واقعا" هم حرف دل اکثریت ملت ایران را می زدید ولی حالا چه شده که یک دفعه اینچنین تغییر رویه داده ای و از کارهای نا شایست مسولینی که از اعتماد ملت سوء استفاده کردندمی خواهی تعریف وتمجید کنی در ضمن این تصویر احمدی نژاد را با چنین ژست مظلومانه برای چه نمایش داده ای لابد شما هم از کبوترات دور حرم شده اید ؟
حسن ملك
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
108
10
عصر ايران از شما همكاران عزيز تشكر ميكنم. چند نكته را عرض ميكنم:
در ميان مسولين ما كسي ظرفيت نقد واقعي را ندارد . احمدي نژاد هم از تين دسته آدمها است . او هرچه دلش بخواهد ميگويد ، هركار بخواهد ميكند. هيچ كس هم جلودارش نيست . مثلا اخيرا گفته به هر خانواده ايراني هزار متر زمين ميدهم بروند باغ و خانه بسازند. حال گيرم كه تو هزار متر زمين دادي با كدام پول يك شهرون با اين همه مشكلات برود خانه و باغ بسازد . آقا جان اين حرفها در شان رئيس جمهور نيست. من نميدانم به كجا ميرويم . به عنوان يك ايراني نگارنم اين شكافي در دو سال اخير بر سقف خانه نظام ايجاد شد چطور ميتواند مرمت شود. به خدا مردم ما خوبند ، اين مسولين هستند كه كارها را خراب ميكنند. واقعيت هاي جامعه اين نيست كه مسولين بيان ميكنند .
با تشكر حسن ملك
پاسخ ها
مهرانگيز
| UNITED ARAB EMIRATES |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
نظر خوبي داريد آقاي ملك. از شما بابت اظهارنظرتان ممنونم
بيخودي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
53
3
من حد وسط(همون انصاف رو ميگم) ندارم يا دوست جون جوني يا دشمن خوني. البته نه اينكه نفهمم ها ، اتفاقآ خيلي هم خوب درك ميكنم ولي موضوع اينه كه گربه براي رضاي خدا موش نميگيره و بدنبال منافع خودمون(خودم و خودموني ها!!) هم هستم اين ميشه كه يهو جو گير ميشم و چشمم رو ميبندم دهنمو باز ميكنم حالا نگو و كي بگو !!!
البته اين عارضه فقط گريبان گير من تنها نيست بقول باسوادا اپي دميه!!!
...تو رو خدا بذار بگم داره تو حلقم ايجاد تورم ميكنه...جون من .. كيه .. كييييه...؟!!!!!!!
ناشناس
GERMANY
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
76
57
فضاي نقد براي شمايي كه صاحب رسانه هستي باز هست.
واسه بقيه چي؟
الف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
54
59
از کی به فضای باز برای بعضیها(همونهایی که تا قفل زدن روی در استانداریها هم مجازند) رو میگید فضای باز برا رسانه ها و مردم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
58
10
ما که ثابت پا رکابیم داااااااااش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
53
94
دوست من تحليل شما درست نيست
فضاي نقد باز نشده
اين يك تسويه حساب و جنگ قدرت است كه شما هم برحسب خبري بودنت داري يه جولوني تو اين شلوغ پلوغي ميدي راست ميگي چند تا مطلب از قوه قضاييه و و ضعيت اعتصاب زندانيان سياسي و ....................بزن
ناشناس
GERMANY
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
71
51
جنست خرابه. ظاهرش خوبه ولی ناخالصی داره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
54
104
در اينكه ما ايرانيان در هر كار افراط و تفريط ميكنيم حرفي نيست ولي آيا عملكرد اين دو سال آقاي احمدي نژاد توهين و ناديده گرفتي حق ما 70 ميليون انسان نبوده. مردم خانه ندارند ايشان ميگو.يند همه خانه دارند.
هزاران بفر بيكار هستند ايشان ميگويند ما بيكار نداريم.
ميليونها در بيخ گوش ما گرسنه هستند ايشان ميگويند ما گرسنه نداريم.
فقر و محشا بيداد ميكند ايشان ميگويند ما فقير نداريم.
كارخانه هاي ما ده ها و ده ها پشت سر هم تعطيل و بسته ميشوند ايشان ميگويند خريداران داخلي و خارجي بايد براي خريد محصولات آنها پشت درب كارخانه ها و توليدي هاي ما صف بكشند. صده دانشمند اقتصادي گفتند طرح يارانه ها گدا پروري است و در اين فضاي مريض اقتصادي جواب نميدهد ايشان گفتند غلط كرديد و اين شد نتيجه اش اين شد كه شاهديد
باز هم بگويم يا كافي است.
بعيد ميدانم عصر ايران اين را چاپ كني چون شما هم ميانه رو نيستي و دچار افراط و تفريط هستي.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
59
2
متأسفانه از این دو گروه (احمق و شقاوتمند) در بین رسانه ها کم نیستند که یا متملقانه و "حق گریزانه" ، فقط قلم به مدح و ثنا می زنند یا خصمانه و باز "حق گریزانه" فقط ملامت و نکوهش می کنند.

وشما عصر ایرانیها قطعا جز گروه دومید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
55
57
چه عكس باحالي!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
52
5
اين بيت طلائي مولانا همان مصداق افراط و تفريط است.
من نميدانم اطرافيان رئيس جمهور مقصرند يانه ولي مقاومت آقاي رئيس جمهور در مقابل احاد ملت جهت حفظ آقايان مصداق همان ( جمله حق است ) به نوعي و (جمله باظل)به نوعي افراط در مقابل اطرافيانش و تفريط در مقابل احاد مردم نيست؟؟؟؟؟؟؟
پس حرمت خود را بايد خودشان نگه دارند و در مقابل قانون خط قرمز نكشند.
زاگرس نشین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
56
4
سلام عصر ایران من با اینکه منتقد شدید محمود خان هستم اما انصافا این یکی رو خوب اومدی راستی میدونستی شهرزاد میرقلی خان مرده!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
72
54
ان طور گه میگن مالتان پستتان رفتنی است به فکر قیامت باشید
این گرمی هوا و خشک سالیها مال اینکه همه دروغ میگن به مردم وحق الناسی شده ولی بیچاره ملت ساده
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
99
20
عصر ایران خیلی مکاری!!!.همین تو هستی که بدترین بی حرمتی ها رو نسبت به دولت و شخص رییس جمهور میکنی.چطور شد که الان دایه مهربان تر از مادر شدی؟
اعظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
54
8
سلام
بله کاملاً حق با شماست و شما به نحوه احسن بیان کردید. کاش همۀ نقدها اینجوری بود که هم طرفدار حقه هم باطل را نفی می کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
289
61
من خودم از طرفدارای آقای احمدی نژاد هستم وآگاه به این که هیچ انسانی جدای از اشتباه نیست واین از ذات آدمی است اما آقای احمدی نژاد اقدامات مثبتی کرده که دوست ودشمن به آن اعتراف کردند باور کنید هیچ رئیس جمهوری دیگری توان انجام آن را نخواهد داشت این مشکلات تحریم هم مربوط به خیانت کسانی است که قبلا" وزیر آقازاده معاون بودند اما حالا درآمریکا اروپا برای ضربه به احمدی نژاد با دشمنان خونی این کشور همدست شده اندو راه چاه به دشمن نشان می دهند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED KINGDOM |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
این علامت سوال ها آخر نظرت کاملا بی ربطه عزیز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
34
65
از اقدامات مثبت جناب رئیس جمهور 1)ورشکستگی اقتصاد کشور2)کاستن از عزت و اعبتار ایران و ایرانی در جهان3)سهل انگاری در اداره امور مملکت و اشتباه گرفتن آن با اداره شهرداری بخش مرکزی اردبیل4) مفسدان اقتصادی را از جیب خود به قلبش منتقل کرد5)وضعیت اسفناک فرهنگی کشور مرهون زحمات ایشان است6)چند برابر شدن واردات کالاها که باعث ورشکستگی کشاورزان گردید فقط از عهده دولت ایشان برآمد7)ترویج تملق و خرافه گرایی در دوره ریاست وی شدت یافت8)ولبته ایشان هیچ وقت دروغ نمیگویند و نگفتند که با آغاز سال نود شاهد انقلاب کاهش قیمتها خواهیم بود و نیز نگفتند که ما ایرانیان تنها ملت دنیا هستیم که هیچ دغدغه ای نداریم9)در پس تمامی اقدامات وی نیز ماهها کار کارشناسی نهفته است نظیر تحویل هزار متر زمین به هر ایرانی در کویر لوت و دریای خزر و جنگلهای شمال و حساب بانکی نوزدان متولد نود به بعد......خدایا به همه ما قدرت تعقل و تفکر و تشخیص اطاعت فرما.سایت عصرایران شما را به خدا چاپ کنید
دادا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
1
34
مگه ایشون در زمان جیک جیک مستونشون جانب انصاف رو رعایت کردن که حالا بقیه رعایت کنن در ضمن این ادبیاتی است که خود ایشان معمول کردند پس حالا باید تاوانش را پس بدهد خواهشا منعکس کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
1
57
یک مورد یادم رفت.هزینه 6 میلیارد دلاری افتتاح نمایشی پارس جنوبی هم از جیب ملت پرداخت نشد!!!
ابوالفضل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
1
56
متاسفانه آقاي احمدي نژاد بدعتي را در نقد سياسي و نقد عملكرد مسوولين بنا نهاد كه امروز دامنگير خودش شده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
0
27
خدا خير دهد منصف را
باستان شناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
2
72
کدوم فضای باز؟جوابیه های هتاکانه و گستاخانه سازمان تحت مدیریت بقایی رو تا حالا خوندین؟آیا میدونین همین آقای بقایی کارشناسان سازمان میراث رو ممنوع المصاحبه کردن.منظورتون از فضای باز رویکرد پلیسی و امنیتیه بقایی و دار و دستش نسبت به میزاث فرهنگیه؟
شناسایی ۲۹ نفر از جان باختگان حادثه انفجار در بندر شهید رجایی ترامپ: هر کسی که از ایران نفت بخرد، اجازه تجارت با آمریکا را نخواهد داشت تساوی چادرملو و فولاد/ هوادار سقوط کرد پیروزی شیرین پرسپولیس در رفسنجان کشته شدن دست‌کم ۱۰۱ نفر در درگیری‌های مناطق دروزنشین سوریه یکی از زیباترین خانه های کوچک ژاپنی؛ 80 مترمربع(+تصاویر) علی نصیریان: همسرم فرش نفیسی را که جهیزیه اش بود فروخت تا من بتوانم به فستیوال آتن بروم/ بعد از فوتش سه روز اشک چشمم خشک نشد زره سلطان اشرف سیف‌الدین قایتبای(عکس) آموزش مشترک نیروهای ویژه ترکیه و مصر در آنکارا چری برای تولید خودروهای خود در اروپا کارخانه‌های فولکس‌واگن را می‌خرد بیماری تنفسی، کنسرت عرفان طهماسبی را لغو کرد حذف تندروها در آمریکا؛ لحظه‌ی تاریخی توافق فرا رسیده‌ است؟ ترانه تازه محسن چاوشی در سریال آبان(فیلم) سخنگوی دولت: کارگران ستون اقتصادند؛ نه فقط در شعار، که در سیاست‌گذاری هم باید دیده شوند موزه گنجینه سلطنتی پرتغال؛ از جعبه تنباکو تا دوربین لاک پشت(+تصاویر)
نظرسنجی
به نظر شما هدف ستاد امر به معروف از ارسال پیامک های حجاب به موبایل های مردم چیست؟