فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۶۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۱ - ۰۸-۰۱-۱۳۹۰
کد ۱۶۰۷۱۸
انتشار: ۱۹:۲۱ - ۰۸-۰۱-۱۳۹۰

احتمال ذوب سوخت هسته‌اي نيروگاه اتمي فوكوشيما

عصر ایران
از دو هفته پيش اين احتمال مطرح است كه به دليل از كار افتادن سيستم خنك كننده رآكتورها و افزايش دماي درون آنها، بخشي از سوخت هسته‌اي موجود در نيروگاه ذوب شده باشد. ذوب شدن سوخت هسته‌اي به مفهوم آن است كه مواد راديواكتيو بخار شده و به خارج از نيروگاه راه يافته است.
 دولت ژاپن اعلام كرد كه احتمال دارد بخشي از سوخت‌ هسته‌اي موجود در نيروگاه اتمي فوكوشيما ذوب شده باشد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري دويچه‌وله آلمان، در مدت دو هفته گذشته دولت ژاپن و شركت "تپكو "، شركت اداره‌كننده نيروگاه فوكوشيما، تمامي تلاش خود را براي كنترل وضعيت نيروگاه آسيب‌ديده ژاپن را به كار گرفتند.

نيروگاه اتمي فوكوشيما، واقع در شمال شرق ژاپن، در پي زلزله و سونامي سهمگين روز 20 اسفند به شدت آسيب ديده است . در حاليكه شركت تپكو از انتشار اطلاعات دقيق در مورد وضعيت نيروگاه خودداري مي‌كند و دولت ژاپن نگران حفظ آرامش در اين كشور است، كارشناسان نيروگاه‌هاي هسته‌اي بارها و بارها هشدار داده‌اند كه آسيب‌ديدگي نيروگاه فوكوشيما بسيار جدي است.

ديروز شركت تپكو اطلاعات متناقضي در مورد ميزان آلودگي مواد راديواكتيو در محدوده نيروگاه اتمي فوكوشيما منتشر كرد. بر اساس اين اطلاعات، ميزان آلودگي راديواكتيو ابتدا بيش از 10 ميليون برابر حد مجاز و ساعاتي بعد 10 هزار برابر حد مجاز اعلام شد. سازمان انرژي اتمي ژاپن امروز دوشنبه با انتقاد شديد از انتشار اطلاعات نادرست، از شركت تپكو خواست مانع بروز چنين اشتباهاتي شود.

از دو هفته پيش اين احتمال مطرح است كه به دليل از كار افتادن سيستم خنك كننده رآكتورها و افزايش دماي درون آنها، بخشي از سوخت هسته‌اي موجود در نيروگاه ذوب شده باشد. ذوب شدن سوخت هسته‌اي به مفهوم آن است كه مواد راديواكتيو بخار شده و به خارج از نيروگاه راه يافته است.

سخنگوي دولت ژاپن امروز با اشاره به افزايش مواد راديواكتيو در آب درون رآكتور شماره 2 نيروگاه گفت: اين افزايش مي‌تواند نشانه ذوب شدن بخشي از سوخت هسته‌اي نيروگاه باشد. مواد راديواكتيو با آبي كه براي خنك كردن رآكتور از آن استفاده مي‌شود تماس پيدا كردند. " يوكيو ادانو " در عين حال تأكيد كرد كه ذوب سوخت‌هسته‌اي طولاني نخواهد شد.

كارشناسان نيروگاه‌هاي اتمي هشدار داده بودند كه در صورت كاهش دماي درون راكتورها، سوخت هسته‌اي درون آنها ذوب خواهد شد. دولت ژاپن و شركت تپكو تلاش مي‌كنند با آب‌پاشي ساختمان رآكتورها دماي درون آنها را كم كنند.

در حال حاضر حدود 600 نفر در محوطه نيروگاه آسيب ديده فوكوشيما مشغول كار هستند. در درجه نخست بايستي اتاق فرمان نيروگاه به كار افتد. كارگران همزمان تلاش مي‌كنند با پمپ‌هاي ماشين آتش‌نشاني ديگ‌هاي فشار درون رآكتورها را از آب پر كنند. ميله‌هاي سوخت هسته‌اي درون اين ديگ‌هاي فشار خنك مي‌شود.

خبرگزاري ژاپني "جيلي " روز دوشنبه از تعويض پمپ ماشين‌هاي آتش‌نشاني با پمپ‌هاي الكتريكي خبر داد. به نقل از اين خبرگزاري، تعويض پمپ در رآكتور شماره ي با موفقيت صورت گرفته است و كارگران مشغول تعويض پمپ‌هاي آب‌رساني به رآكتورهاي 2 وي هستند. اين درحالي است كه شركت تپكو امروز اعلام كرد، از آنجا كه ديگ‌هاي فشار هنوز از آب پر نشده‌اند اين احتمال وجود دارد كه اين مخازن، در هر سه رآكتور 1و2 و 3 آسيب‌ديده باشند.
ارسال به دوستان
بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا؛ حمایت از مذاکرات تهران-واشنگتن ایران ۰ - ۳ آمریکا/ طلسم باخت‌های تیم ملی والیبال شکسته نشد روز عاشورا در لرستان (عکس) ادعای نتانیاهو: ما هنوز وظایفی داریم که باید در ایران انجام شود/ از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد فرانسه چند راکتور هسته‌ای را از مدار خارج کرد شیخ نعیم قاسم: صبر ما معادلات را تغییر می‌دهد انگلیس ۳۸۰ میلیون دلار برای تامین سوخت هسته‌ای و کمک به اوکراین اختصاص می‌دهد نحوه ثبت اعتراض به احکام مستمری و دریافت غیرحضوری فیش حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی هدف قرار گرفتن یک کشتی در جنوب شرق عمان وزارت دفاع عراق: انفجاری در انبار مهمات الحشد الشعبی رخ داده   از اتاقی ۹ متری تا باشگاهی برای رویاها؛ روایتی از 16 سالگی « کتابخانه روستایی فاطمه‌ها» معاون ترامپ: یادداشت تفاهم با ایران جلوی افزایش اختلاف ها را می گیرد رهبر انصارالله: حضور اسرائیل در سومالی‌لند را تحمل نمی‌کنیم پیام تسلیت و ابراز همدردی پزشکیان با دولت و ملت ونزوئلا در پی زلزله اخیر  مفقود شدن بیش از 21 هزار نفر در پی زلزله‌های ویرانگر ونزوئلا