فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۰۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۳-۱۰-۱۳۸۹
کد ۱۵۰۴۰۵
انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۳-۱۰-۱۳۸۹

بازگشت ناوگروه نيروي دريايي ارتش از سريلانکا

عصر ایران
در ادامه وزير دفاع و رييس ستاد کل نيروهاي مسلح کشور سريلانکا با تأکيد بر «ارتباط حسنه دو کشور ايران و سريلانکا» اظهار كرد: ما کشور ايران را خيلي دوست داريم و هيچ‌گاه کمک‌هاي شايان اين کشور در زمان بحران به کشور سريلانکا را از ياد نخواهيم برد.
به دعوت نيروي دريايي کشور سريلانکا ناوگروه نيروي دريايي ارتش به کشور سريلانکا اعزام و پس از شرکت در برنامه‌هاي مختلف به کشور بازگشت.

به گزارش ايسنا دريادار غلامرضا خادم بيغم ـ جانشين نيروي دريايي و سرپرست گروه اعزامي ـ پس از ورود به کشور سريلانکا و استقبال فرمانده منطقه شمال اين کشور، سفير و وابسته نظامي جمهوري اسلامي ايران با وزير دفاع و فرماندهان نيروي دريايي، زميني و هوايي اين کشور ملاقات کرد.

وي پس از ديدار با فرمانده نيروي دريايي، زميني و هوايي (رييس ستاد مشترک) در ديدار با وزير دفاع و رييس ستاد کل نيروهاي مسلح سريلانکا به بيان قدرت رزمي و نظامي ايران و به‌خصوص نيروي دريايي ارتش پرداخت.

وي پس از بيان وجه اشتراک کشورهاي ايران و سريلانکا مبني بر پشت سر گذاشتن يک دوره جنگ تحميلي طولاني افزود: کشور ايران پس از هشت سال دفاع مقدس به بازسازي و تجهيز امکانات موجود پرداخته و در زمينه ساخت تجهيزات از هيچ کوششي فرو گذار نکرده است.

جانشين نيروي دريايي ارتش اظهار كرد: نيروي دريايي ارتش اخيراً زيردريايي‌هاي تاکتيکي و شبيه‌سازي‌هاي بي‌نظيري را در اختيار گرفته است که صددرصد بومي بوده و به دست توانمند متخصصان داخلي ساخته شده‌اند.

وي با اشاره به نحوه آموزش نيروي انساني در مراکز آموزش نيروي دريايي گفت: کليه آموزش‌ها در نيروي دريايي اعم از آموزش افسري، درجه‌داري، تفنگداري و غواصي مطابق با استانداردهاي جهاني بوده و در بسياري از مراحل از کشورهاي ديگر در اين زمينه‌ها پذيرش داشته‌ايم و در اين موارد آمادگي همکاري با کشور سريلانکا را نيز داريم.

وي تصريح کرد: نيروي دريايي ارتش هم‌چنين پيرامون تعمير و نگهداري در حد بسيار بالايي قرار دارد.

در ادامه وزير دفاع و رييس ستاد کل نيروهاي مسلح کشور سريلانکا با تأکيد بر «ارتباط حسنه دو کشور ايران و سريلانکا» اظهار كرد: ما کشور ايران را خيلي دوست داريم و هيچ‌گاه کمک‌هاي شايان اين کشور در زمان بحران به کشور سريلانکا را از ياد نخواهيم برد.

وي با ابراز خرسندي از توانمندي‌هاي چشمگير ايران در تمامي زمينه‌ها نسبت به بازديد فرماندهان نيروهاي مسلح سريلانکا از کشور ايران و هم‌چنين نيروي دريايي ارتش استقبال و فرماندهان را به اين مهم تأکيد کرد.

در پايان دريادار غلامرضا خادم بيغم با اعلام آمادگي نيروي دريايي ارتش درباره بازديد سران نظامي کشور سريلانکا گفت: نيروي دريايي ارتش آمادگي کامل دارد تا طي بازديد از اين نيرو تجهيزات و دستاوردهاي خود از جمله ناوشکن پر افتخار جمهوري اسلامي ايران جماران به منصه ظهور رسانده و به اين اقتدار ملي و خودکفايي عظيم ببالد.

وي هم‌چنين براي نخستين‌بار در طول تاريخ انقلاب اسلامي ايران در اجلاس فرماندهان نيروي دريايي بيش از 22 کشور اعم از سريلانکا، روسيه، فرانسه، آفريقاي جنوبي، آمريکا، انگليس، هند، پاکستان و ... حاضر شد و در اين جلسه پس از بيان پرسش درباره مدون کردن قانوني براي ازبين بردن پديده شوم دزدي دريايي گفت: مشکل دزدي دريايي بايد در سازمان ملل مطرح شده و ريشه‌يي حل شود.

وي افزود: هم اکنون دزدي دريايي در تمام نقاط دنيا به‌خصوص در خليج عدن به معظلي بزرگ تبديل شده تا جايي که پس از دستگيري آن‌ها بدون هيچ برخوردي آزاد مي‌شوند و اين نقص در قانون است.

جانشين نيروي دريايي اظهار كرد: برنامه CTF و حضور کشورهاي مستقل در برخورد با دزدان دريايي خوب است اما ضمن اقدامات جدي‌تر بايد تغييراتي در مورد قانون UN (برخورد با دزدان دريايي) لحاظ شود.

اين سوال و ايراد بر قانون سازمان ملل مورد تأييد حضار در اجلاس قرار گرفت.

وي در پاسخ به خبرنگار نيروي دريايي ارتش مبني بر اهداف کشور سريلانکا از برگزاري اين اجلاس گفت: اين اجلاس بهانه‌اي بود براي اين که کشور سريلانکا علاوه بر معرفي نيروي دريايي اين کشور، بعد از اقدامات تروريستي تاميل بتواند خود را ايمن معرفي کند.

وي هم‌چنين هدف نيروي دريايي ارتش ايران از اين ديدار را تحکيم روابط دو کشور در راستاي بازديد سران مملکتي، تبادل تجربيات و روابط بيش از پيش نظامي دانسته و اظهار كرد: اين نشست‌ها و همايش‌ها ضروري بوده و در بحث تبادل فرهنگ‌ها و به نمايش گذاشتن قدرت دريايي و تبادل تجربيات نظامي کشورها مثمر ثمر خواهد بود.

هم‌چنين در حاشيه مراسم شصتمين سالگرد تأسيس نيروي دريايي سريلانکا، جانشين نيروي دريايي با رييس‌جمهور سريلانکا و رهبر مسلمانان سريلانکا ديدار كرد. رژه مقتدرانه ناوشکن جمهوري اسلامي الوند در ميان ناوشکن‌هاي ساير کشورها و بازديد فرمانده نيروي دريايي سريلانکا از ناوشکن جمهوري اسلامي ايران الوند از ديگر برنامه‌هاي اين سفر بود.

ناوشكن جمهوري اسلامي ايران «الوند» با 139 نفر نيرو در تاريخ هفتم آذر ماه سال جاري به منطقه سريلانكا اعزام شده بود که پس از 26 روز درياپيمايي و طي كردن 4 هزار مايل دريايي، صبح روز پنج شنبه در منطقه يكم نيروي دريايي ارتش در بندرعباس مورد استقبال رسمي قرار گرفت.
ارسال به دوستان
اجلاس انرژی بریکس در هند؛ فرصتی راهبردی برای بازگشت ایران به بازار جهانی نفت ایتالیا: در جنگ علیه ایران مشارکت نکردیم برنامه اعزام ارتش دانمارک به تنگه هرمز تماس تلفنی عراقچی - وزیر خارجه عمان / برنامه گفت‌وگو برای تعیین اداره آینده تنگه هرمز نفرین معبد مصری و مرگ تراژیک نویسنده ایرانی؛ جعفر خان از فرنگ برگشته (+صدا) سفر تیم کشتی فرنگی جوانان ايران به تایلند مسجد جامع بارزانی؛ سومین مسجد بزرگ جهان (+فیلم و عکس) نتانیاهو: نیروهای ما در جنوب لبنان باقی می‌مانند و آزادی عمل کامل دارند سرویس و تمام‌کنندگی بلای جان والیبال ایران تهران/ حضور مهران غفوریان در مراسم عزاداری ظهر عاشورا پیشنهاد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اعتبار کالابرگ برخی دهک‌ها روی میز دولت بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا؛ حمایت از مذاکرات تهران-واشنگتن ایران ۰ - ۳ آمریکا/ طلسم باخت‌های تیم ملی والیبال شکسته نشد روز عاشورا در لرستان (عکس) ادعای نتانیاهو: ما هنوز وظایفی داریم که باید در ایران انجام شود/ از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد