فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۲۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۹-۰۵-۱۳۸۹
کد ۱۲۸۴۷۶
انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۹-۰۵-۱۳۸۹

داوود رشیدی: تئاتر را محدود به پولدارها نکنیم

عصر ایران
رشیدی با اشاره به اینکه چندین سال است این حرف‌ها در مصاحبه‌ها و جلسات و مراسم مختلف گفته شده، تصریح کرد: متاسفانه دولتمردان نسبت به تئاتر بی‌تفاوت هستند. حتی دلیلی هم برای این بی‌تفاوتی ندارند. به تئاتر و قدرت تئاتر برای یک ملت بی‌تفاوت هستند.

کارگردان نمایش «منهای دو» وضعیت فعلی تئاتر را به لحاظ امکانات و حمایت مناسب ندانست و دلیل این امر را بی‌تفاوت بودن مسوولان نسبت به تئاتر ذکر کرد.

داوود رشیدی درباره وضعیت فعلی تئاتر ایران به مهر گفت: در هیچ جای دنیا تئاتر بدون کمک دولت نمی‌تواند فعالیت کند. متاسفانه تئاتر مساله بزرگان ما نیست. طی این 40 سال حضورم در ایران ندیدم که نماینده مجلس یا معاون وزیری به تماشای تئاتر بیاید؛ البته گاهی بعضی از مدیران در سالن نمایش‌های سفارشی حضور پیدا می‌کنند.

این کارگردان و بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون تاکید کرد: بودجه تئاتر ناچیز است.
چرا تئاتر مانند سینما نباید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت داشته باشد؟
اگر به اهمیت تئاتر پی برده شود برای ادای دین به آن باید یک معاونت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تئاتر اختصاص پیدا کند. در حال حاضر تئاتر با چندین شاخه هنری دیگر تحت نظر یک معاونت هنری سرپرستی می‌شود.

کارگردان نمایش «منهای دو» ضمن گلایه از حضور نداشتن مقامات دولت و مجلس در سالن‌های تئاتر گفت: چرا وزرای مختلف به سالن‌های تئاتر نمی‌آیند؟ یعنی مشغله کاریشان تا این حد است که نمی‌توانند به تماشای این هنر زنده و تاثیرگذار بیایند؟ گویا دولتمردان حس نکرده‌اند که تئاتر به لحاظ فرهنگی چه تاثیری دارد. این در حالی است که تاثیر فرهنگی تئاتر از سینما و تلویزیون بسیار بیشتر است.

رشیدی با اشاره به اینکه چندین سال است این حرف‌ها در مصاحبه‌ها و جلسات و مراسم مختلف گفته شده، تصریح کرد: متاسفانه دولتمردان نسبت به تئاتر بی‌تفاوت هستند. حتی دلیلی هم برای این بی‌تفاوتی ندارند. به تئاتر و قدرت تئاتر برای یک ملت بی‌تفاوت هستند.

کارگردان نمایش‌های «ریچارد سوم» و «هنر» با اشاره به ساخت تماشاخانه ایرانشهر گفت: دست شهرداری درد نکند که دو سالن جدید را برای تئاتر ساخت؛ ولی این ظرفیت هم جوابگو نیست. چند سالن تئاتر با امکانات خوب در جنوب شهر در حال ساخت است؛ ولی بهتر است در نقاط مختلف شهر تهران این سالن‌ها ساخته شود تا دسترسی به آنها برای همه میسر و مناسب باشد.

وی نبود سالن‌های مناسب تئاتر در مناطق مختلف شهر تهران را معضلی جدی برای جذب اقشار مختلف جامعه برای تماشای تئاتر دانست و گفت: خانواده‌ها نمی‌توانند به دلیل هزینه‌های رفت و آمد و زمان زیادی که برای تماشای تئاتر لازم است به سالن‌های تئاتر بیایند. وجود چنین سالن‌هایی باعث می‌شود که گروه‌های اجراکننده در تئاتر شهر هم چندین اجرا در سالن‌های مناطق مختلف داشته باشند.

رشیدی بالا بردن قیمت بلیت نمایش‌ها را کاری اشتباه دانست و تاکید کرد: این امر باعث کم شدن تعداد تماشاگر تئاتر می‌شود، زیرا خیلی‌ از خانواده‌ها و دانشجویان توانایی پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند. ما نباید تئاتر را تماشاگرگریز و محدود به طبقه پولدار کنیم.

کارگردان نمایش «منهای دو» معتقد است در چنین شرایطی نمی‌توان به سمت تئاتر خصوصی به شکل درست آن حرکت کرد. رشیدی افزود: کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند، هدفش بازگشت سرمایه است. در نتیجه برای جذب گیشه و تماشاگر از کیفیت هنری اثر کاسته می‌شود و تنها جنبه سطحی آن تقویت می‌شود.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟ فریب ظاهرشان را نخورید! پشت پرده تفاوت های شگفت انگیز سه غول دنیای خزندگان (+اینفوگرافیک) وزارت بهداشت لبنان: شمار قربانیان حملات اسرائیل از ۴ هزار نفر فراتر رفت اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور استقبال پرسپولیس از تصمیم فدراسیون فوتبال برای تعیین نمایندگان آسیا رکوردشکنی افسانه ای؛ گران ترین جام های جهانی تاریخ کدامند؟