فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۵۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۳-۰۱-۱۴۰۵
کد ۱۱۵۵۵۳۶
انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۳-۰۱-۱۴۰۵

افزایش حفاری‌های گنج در روزهای جنگ

حفاری
این کنشگر میراث فرهنگی که به سبب قطعی اینترنت، امکان فرستادن عکس‌ها و اسناد را نداشت، اظهار کرد: کندوکاوها در قصر ابونصر از دو سه سال گذشته وجود داشته و هم‌اینک بیشتر شده و حتی افزایش یافته است.

یک کنشگر میراث فرهنگی استان فارس از افزایش حفاری‌های گنج همزمان با جنگ و در برخی محوطه‌های باستانی ایران خبر داد.

سیاوش آریا، پژوهشگر و کنشگر میراث فرهنگی در استان فارس در این‌باره به ایسنا گفت: از یکم اسفندماه ۱۴۰۴ و پیش از جنگ تا ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۵ امسال از آثار و بناها و محوطه‌های چندین شهرستان استان فارس بازدید میدانی کردم که شوربختانه همگی در وضعیت نامناسبی بودند، از جمله شهرستان‌های فیروزآباد، فراشبند و داراب پیش از جنگ و نورآباد و شهرستان رستم و قصر ابونصر شیراز در هنگام جنگ؛ در همگی این شهرستان‌ها کندوکاوهای غیرمجاوز سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه‌های پوچ و خیال‌انگیز یافتن گنجی که هیچ وجود خارجی ندارد به فراوانی دیده می‌شود، به‌ویژه در محوطه‌های باستان‌شناختی اما بدتر از همه در عرصه و درون یکی از آتشکده‌های ساسانی فراشبند و دوسه محوطه مهم و بسیار ارزشمند باستانی شهرستان داراب و در نهایت، در قصر ابونصر شیراز است، که بسیار فاجعه‌بار و غم‌انگیز بود.

این کنشگر میراث فرهنگی که به سبب قطعی اینترنت، امکان فرستادن عکس‌ها و اسناد را نداشت، اظهار کرد: کندوکاوها در قصر ابونصر از دو سه سال گذشته وجود داشته و هم‌اینک بیشتر شده و حتی افزایش یافته است، برای نمونه در بهار سال گذشته حفره‌ای چهل پنجاه سانتی‌متری روی محوطه پدید آمده بود که همان اینک به چندین متر رسیده است.

او ادامه داد: بر پایه مسئولیت اجتماعی خویش همه موارد را با جزئیات کامل و در زمان خود به مسئولان میراث فرهنگی استان فارس، از جمله معاونت میراث فرهنگی این استان انتقال داده و خواستار پیگیری آنها شده بودم.

این کنشگر میراث فرهنگی گفت: باید دانست مسئولیت ما کنشگران و کارشناسان میراث فرهنگی در زمان رخدادهای ناگوار همانند ناآرامی‌ها در کشور، زمین‌لرزه و جنگ بسیار بیشتر و سخت‌تر است؛ زیرا سودجویان از فرصت‌ها بهره برده و به یادمان‌های تاریخی و فرهنگی کشور آسیب‌های برگشت‌ناپذیری وارد می‌کنند. از همین رو ما کنشگران میراث فرهنگی باید هوشیارتر و بیدارتر باشیم و به کمک و یاری میراث فرهنگی آمده تا بتوان از رخدادهای ناگوار گذر کرده و همچنین سهم مسئولیت اجتماعی خود را به درستی ایفا کنیم و از یادگارهای تکرارناپذیر تاریخی پاسداری کنیم.

آریا از همه مردم و دوستداران میراث فرهنگی درخواست کرد موارد میراثی این‌چنینی را به تفن گویای شبانه‌روزی ۰۷۱۳۱۳۱ که از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس به تازگی راه‌اندازی شده است، ‌ اطلاع دهند.

برچسب ها: گنج ، حفاری ، جنگ ، آثار باستانی
ارسال به دوستان
نمایی از کاخ «ابیض ناصرالدین شاه» در سال 1290 «رویاهای بستر مرگ»؛ پدیده مرموزی که در روزهای پایانی عمر به سراغ انسان می‌آید موشک کروز هسته‌ای Burevestnik روسیه مواد رادیواکتیو را حین پرواز آزاد می‌کند!(+عکس) توضیح کانال تلگرامی رسانه رهبر انقلاب درباره پیام ۲۸ خرداد ایشان تخلیه استادیوم در میانه بازی عراق و فرانسه به دلیل طوفان و رعد و برق تویوتای دست‌ساز و کمیاب ژاپنی / ترکیب چهره کلاسیک با موتور افسانه‌ای (+عکس) گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند