فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۳۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۹-۱۱-۱۴۰۴
کد ۱۱۳۶۵۵۵
انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۹-۱۱-۱۴۰۴

بدهی ۷۰ همتی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت

بدهی ۷۰ همتی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشریح چالش‌های نظام سلامت و همچنین بدهی بیمه ها و بویژه بدهی ۷۰ همتی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت، در عین حال بر ضرورت اصلاح ساختارهای اقتصاد دارو و تجهیزات پزشکی، استقرار پروتکل‌های درمانی و تقویت نظام ارجاع برای جلوگیری از تجویزهای بی‌رویه و هدررفت منابع تأکید کرد.

 محمدرضا ظفرقندی با تفکیک شرایط بحرانی و عادی در نظام سلامت، اظهار کرد: در شرایط اورژانس مانند تروما در دوران جنگ یا تأمین دارو در ایام اربعین، نظام سلامت با بسیج منابع و مدیریت جهادی توانسته نیازها را به‌موقع پاسخ دهد، اما اداره شرایط عادی مستلزم برنامه‌ریزی منسجم، ساختارمند و مبتنی بر شواهد است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به لزوم اتصال سه ضلع اصلی نظام سلامت افزود: تجویزکنندگان، بخش رگولاتوری و توزیع شامل سازمان غذا و دارو و داروخانه‌ها، و در نهایت مردم به عنوان هدف اصلی خدمات، باید در یک زنجیره هماهنگ و شفاف عمل کنند تا از ایجاد تقاضای القایی و بازارسازی غیرواقعی جلوگیری شود.

ظفرقندی اقتصاد سلامت را نیازمند پروتکل‌مندی دانست و تصریح کرد: هیچ کشوری بدون استقرار راهنماهای بالینی و نظام ارجاع نمی‌تواند منابع خود را مدیریت کند. در بسیاری از کشورها انجام خدمات پاراکلینیک خارج از پروتکل مجاز نیست و بخش قابل توجهی از صرفه‌جویی‌ها از همین مسیر حاصل می‌شود.

سالانه بیش از ۴ همت برای یک قلم دارو صرف می‌شود

وزیر بهداشت با اشاره به هزینه‌های سنگین برخی اقلام دارویی گفت: در مواردی سالانه بیش از ۴ همت برای یک قلم دارو هزینه می‌شود، در حالی که نظام مشخص و سخت‌گیرانه‌ای برای تعیین واجدان شرایط مصرف وجود ندارد و این موضوع فشار مضاعفی بر منابع عمومی وارد می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش ورود فناوری‌ها و تجهیزات غیرمبتنی بر شواهد اشاره کرد و افزود: تجربه جهانی نشان داده برخی فناوری‌ها پس از سال‌ها تبلیغ و مصرف گسترده، در مطالعات علمی بی‌اثر یا حتی مضر ارزیابی شده‌اند. بنابراین نظارت علمی دقیق بر ورود تجهیزات و فرآورده‌های سلامت‌محور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

ظفرقندی با اشاره به انباشت بدهی‌های حوزه سلامت، از بدهی حدود ۷۰ همتی سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده در دولت و هماهنگی با سران قوا، مجوز انتشار اوراق برای تسویه بخشی از بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی صادر شده و جلسات متعددی نیز با بانک مرکزی برای تسهیل تأمین و انتقال ارز برگزار شده است.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وزیر بهداشت درباره ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی نیز اظهار کرد: در جلسات فشرده کمیسیون تلفیق، ابعاد مختلف این موضوع بررسی شد. هرگونه تغییر در نرخ ارز باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که مابه‌التفاوت آن به‌طور کامل برای حمایت از مردم پیش‌بینی شود، در غیر این صورت فشار معیشتی و پیامدهای اجتماعی قابل توجهی ایجاد خواهد شد.

راهکار وزیر بهداشت برای کاهش هزینه‌های پیش‌بینی‌ناپذیر دارو

وزیر بهداشت در جمع‌بندی تاکید کرد: راه برون‌رفت از چالش‌های موجود، استقرار انضباط علمی و اخلاق حرفه‌ای در تمام سطوح، تشکیل گروه‌های تخصصی برای تدوین پروتکل‌های تجویز به‌ویژه در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها، و حرکت به سمتی است که بیمار در بیمارستان یا داروخانه با هزینه‌های پیش‌بینی‌ناپذیر مواجه نشود.

وزیر بهداشت خواستار هم‌افزایی همه بخش‌های حاکمیتی برای اصلاح ساختار اقتصاد دارو و تجهیزات پزشکی شد و تأکید کرد: مدیریت علمی منابع می‌تواند ضمن ارتقای بهره‌وری، فشار مالی بر مردم را در حوزه درمان کاهش دهد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
سفر به جهنم شیشه ای مکزیک (+تصاویر) ویدیوی جدید ترامپ خبرساز شد؛ ادعاهای تند درباره برنامه هسته ای ایران بقائی: صلح واقعی تنها با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود تغییر محسوس تخصیص ارز صنعت از شنبه/ تامین 2 میلیارد دلار در گام اول حمله پهپادی اسرائیلی به دو خودرو در جنوب لبنان مالیات ستانی از خانه های خالی/ فقط 7 میلیارد تومان در سال 1404 ادعای ترامپ درباره پیوستن بازرسان آمریکایی به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با وزیر خارجه عربستان آقای میثاقی برای افکار عمومی ارزش قائل باشید کتاب‌های فلسفی در کتابخانه رهبر شهید (+عکس) صادرات صنایع دفاعی و هوافضایی ترکیه به 6.7 میلیارد دلار رسید سقوط طلا به زیر ۴۰۰۰ دلار؛ پایین‌ترین سطح از آبان ۱۴۰۴ نجات یک قلاده شغال گرفتار در استخر نفتی در امیدیه ادعاهای جدید نتانیاهو: کار اسرائیل در لبنان تمام نشده است/ به ایران اجازه هسته ای شدن نمی دهم آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت