۰۶ آبان ۱۴۰۴
به روز شده در: ۰۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۹۸۸۹۵
تعداد نظرات: ۵۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۴
کد ۱۰۹۸۸۹۵
انتشار: ۱۴:۱۸ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۴

پاسخی به نقد اصلاح طلبان بر یادداشت عصر ایران : «آقای پزشکیان! استعفا می کنید یا توضیح می دهید؟»

پاسخی به نقد اصلاح طلبان بر یادداشت عصر ایران : «آقای پزشکیان! استعفا می کنید یا توضیح می دهید؟»
اگر یادآوری وعده یک کاندیدای ریاست جمهوری، کشور را وارد "بحران" می‌کند، اساساً آن کاندیدا اشتباه کرده وعده‌ای داده که یادآوری آن به بحران می‌انجامد! این گزاره، از بن نادرست است. آنچه کشور را وارد بحران می‌کند، عدم تحقق وعده‌هایی است که در مردم امید آفرید و اگر محقق نشوند، امید یک ملت را بر باد می دهند و ملت بی‌امید یعنی فروپاشی جامعه ؛ بحران این است، نه آن.

عصر ایران ؛ جعفر محمدی* -  یادداشت اخیر من با عنوان "آقای پزشکیان! استعفا می کنید یا توضیح می دهید؟" گویا به مذاق اصلاح طلبان خوش نیامده است؛ از جمله در یکی از رسانه هایشان پس از تعریضی به من مرقوم فرموده اند:

«نوشته است پزشکیان اگر نمی‌تواند وعده‌هایش را محقق کند، یا به مردم توضیح دهد که چرا نمی‌تواند وعده‌هایش را محقق کند یا از سمت ریاست جمهوری استعفا کند!
پیشنهاد آقای محمدی در ظاهر نشانه‌ای از مطالبه‌گری رسانه‌ای است، اما در بطن خود خطی است که کشور را وارد بحران می‌کند و اشکال تحلیلی هم دارد. تقلیل ناکامی به کنش فردی، ساده‌سازی مسئله‌ای پیچیده است. ناکامی در تحقق وعده‌ها، بیش از آن‌که ناشی از ضعف اراده باشد، محصول محدودیت‌های ساختاری، فشارهای خارجی و بحران‌های مزمن اقتصادی است.

تقلیل سیاست به کنش فردی استعفا، زمانی معنا دارد که ناکامی ناشی از فساد، بی‌کفایتی یا خیانت به اصول باشد اما پزشکیان تمام تلاش خود را برای عدم بازگشت تحریم‌ها، رفع فیلترینگ، برچیدن گشت ارشاد و بازگشت دانشجویان اخراجی انجام داد. در برخی موفق شد در برخی نه.»

در این باره ابتدا از نگارنده نقد فوق، سپاسگزارم و سپس نکات زیر را معروض می دارم:

1 - به استناد حرف های خود آقای پزشکیان که فیلمش را هم ضمیمه یادداشتم کرده بودم، از ایشان خواسته بودم به وعده اش عمل کند. وعده ایشان هم این بود "اگر به هر علتی نتوانم وعده هایم را محقق کنم، کنار می روم".

نکته این جاست که اگر یادآوری وعده یک کاندیدای ریاست جمهوری، کشور را وارد "بحران" می کند، اساساً آن کاندیدا اشتباه کرده که وعده ای داده که یادآوری اش به بحران می انجامد!
بنابراین، این گزاره، از بن نادرست است. آنچه کشور را وارد بحران می کند، عدم تحقق وعده هایی است که در مردم امید آفرید و اگر محقق نشوند، فراتر از هر چیزی، امید یک ملت را بر باد می دهند و ملت بی امید یعنی فروپاشی جامعه ؛ بحران این است، نه آن.

2 - پیشنهاد من به پزشکیان این بود که اگر برای انجام وعده هایش وقت بیشتری نیاز دارد، به مردم توضیح دهد و زمان مشخص کند. اگر هم واقعاً به این جمع بندی رسیده که نمی شود یا نمی گذارند، کنار برود.
به نظر نمی رسد  اجرای هر کدام از این دو، کشور را وارد بحران کند. اگر پزشکیان بگوید برای تحقق فلان کار، این مسیر را طی کرده ام ، این موانع وجود دارد و می کوشم تا مثلاً یک سال آینده محقق اش کنم، آیا کشور بحرانی می شود؟!

حتی اگر استعفا هم کند، هیچ اتفاقی نمی افتد. مگر وقتی هلی کوپتر رئیس جمهور وقت سقوط کرد و رئیسی به رحمت خدا رفت، کشور بحرانی شد که با استعفای احتمالی پزشکیان وارد خط بحران شود؟!

البته کشور نه، ولی کسانی که از رهگذر  شکل گیری دولت اصلاح طلبان به نان و نوایی رسیده اند، حتما دچار بحران می شوند، همان طور که حال و روز منتفعان دولت رئیسی نیز بعد از سقوط هلی کوپتر و برهم خوردن برنامه هایشان، بدجوری وخیم شد.

3 - نوشته اند: "تقلیل ناکامی به کنش فردی، ساده‌سازی مسئله‌ای پیچیده است."
این حرف درستی است اما چه دردی از کشور دوا می کند؟ همان طور که در یادداشتم نوشته بودم، این که ضعف های پزشکیان یا دولتش مانع تحقق وعده هاست یا عوامل فرادولتی عامل این امرند، در خروجی کار تفاوتی ایجاد نمی کند. من هم مانند بقیه مردم ایران می دانم که ساختارهای برون دولتی، در بسیاری از حوزه ها، نقش قوی تر از دولت دارند ولی حرفم این است که حتی اگر هیج قصور و تقصیری متوجه پزشکیان و دولتش نباشد ولی این دولت بی عیب و نقص، نتواند به دلایل بیرونی کار کند، چرا باید ادامه دهد؟

ما رئیس جمهور انتخاب نمی کنیم که فقط رئیس جمهور انتخاب کرده باشیم و باری به هر جهت چهار سال ریاست کند، بلکه برای این به او رأی می دهیم که چهار سال کار کند و کشور را پیش ببرد. حال اگر نتوانست (ولو بر اثر مانع تراشی های خارج از دولت) چرا باید وقت خود و مردم و کشور را چهار سال هدر دهد؟  

البته من نمی گویم رئیس جمهور در برابر کارشکنی ها جا بزند و صحنه را خالی کند. او مستظهر به رأی ملت است و باید با اقتدار و صراحت با کسانی که چوب لای چرخ دولت می گذارند برخورد کند و اگر لازم شد، با اسم و رسم موضوع را با مردم  در میان بگذارد. اگر رئیس جمهور چنین عُرضه و اقتداری از خود نشان دهد، حتماً بسیاری از سنگ اندازان و جرین های ضدمردمی عقب خواهند نشست و کار ملک و ملت پیش خواهد رفت و نیازی هم به استعفا نخواهد بود. 

اما اگر رئیس جمهور نتواند به وعده هایش عمل کند، اراده، جرأت یا توان مقابله با مانع  تراشان را نداشته باشد و به مردم هم توضیح ندهد و از آنها کمک نخواهد و وعده هایی که ملتی بدان ها رأی داده اند یکی یکی زیر آوار ناامیدی دفن شوند، چرا باید بماند و همچنان راه بی ثمر را بپیماید؟ واقعاً چرا؟ فقط برای پر شدن پیمانه چهار ساله؟!
 

4 - نوشته اند: "تقلیل سیاست به کنش فردی استعفا، زمانی معنا دارد که ناکامی ناشی از فساد، بی‌کفایتی یا خیانت به اصول باشد."
کسی که فاسد، بی کفایت یا خائن است، هرگز به استعفا فکر هم نخواهد کرد ؛ چنان شخصی باید برکنار، محاکمه و مجازات شود.
استفعا امری است شرافتمندانه که طی آن، فرد از کارش کناره می گیرد چون نمی تواند آن را به نحو احسن انجام دهد. بنابراین، اگر خدای ناکرده، پزشکیان فاسد و بی کفایت و خائن بود، پیشنهادم حتماً استعفا نبود.

5 - مرقوم کرده اند"پزشکیان تمام تلاش خود را برای عدم بازگشت تحریم‌ها، رفع فیلترینگ، برچیدن گشت ارشاد و بازگشت دانشجویان اخراجی انجام داد. در برخی موفق شد در برخی نه."

خب! من هم که همین ها را نوشته ام : او برخی وعده ها را عملی کرده که دست مریزاد و برخی را نه. درباره محقق نشده ها هم پیشنهادم همان هست که نوشته ام: توضیح یا کناره گیری تا به قول خودش، عمر را تلف نکند.

6 -  این که چنان پیشنهادی به پزشکیان داده ام به معنای رویگردانی یا ناامیدی از او - تا کنون - نیست. من همچنان پرشکیان را صادق ترین و بی شیله پیله ترین سیاستمدار ایران می دانم ( و امیدارم کاری نکند که این تصویر که هنوز در ذهن بسیاری از او نقش بسته است، مخدوش شود) . اگر انتخابات 1403 با همان کاندیداها و در همان فضا، 10 بار هم تکرار شود، من باز هم به پزشکیان رأی خواهم داد چرا که معتقدم برخی نامزدها، حتی توانایی مدیریت یک گله کوچک بز یا اداره یک نانوایی را هم ندارد چه برسد به این که دولتی را تحویل شان بدهیم. البته پزشکیان هم، قله آمال ما نبود و نیست ولی "خیر الموجودین" بود. 

اما این دلیل نمی شود که به عنوان یک فعال رسانه ای که ادعای مستقل و مردمی بودن دارم، چشم بر روی کاستی های او و دولتش ببندم و از او و دولت او برای خودم بت بسازم.
از نظر من، شأن رسانه، نقد قدرت است در غیر این صورت، رسانه، بولتنی مشمئز کننده بیش نخواهد بود. پایبندی به این شأن عظیم هم میسر نیست جز با دوری رسانه از قدرت و سهیم نشدن در کیک آن. دقیقاً به همین دلیل است که ساعاتی بعد از اعلام پیروزی پزشکیان در انتخابات و در حالی که سیل افراد به سمت ستادهایش روان بود تا بلکه سهمی از دولتش بگیرند و به نان و نامی برسند، یادداشتی با عنوان "خداحافظ آقای مسعود پزشکیان" نوشتم و تاکید کردم که اگر در دوران رقابت های انتخاباتی برای رأی آوردن او تلاش کردیم، برای این بود که صلاح کشور را در آن می دیدیم ولی از این لحظه به بعد، رابطه ما با او و دولتش، مبتنی بر نقد رسانه ای خواهد بود و الا ما هم می توانستیم مانند خیلی، دور شیرینی قدرت پر بزنیم و چند روزی را متنعم شویم ولی نعمت حریت و عزت نفس را فراتر از این چیزها می دانم و از خدا می خواهم که همواره نصیبم گرداند هر چند که من نیز مانند همه ابنای بشر، آکنده  از ضعف و قصور و تقصیرم و بر همه شان معترف.

عصر ایران، نه اصولگراست و نه اصلاح طلب ؛ بنابراین طبیعی است که از نقدی، اصولگرایان برنجد و از انتقادی دیگر اصلاح طلبان. چنین حیاتی برای رسانه، در ایران امروز هر چند سخت است ولی ارزشش را دارد. بنابراین، چه اصولگرایان را خوش نیاید و چه موجب پریشان خاطری اصلاح طلبان باشد، "در حد وسع" خود، هر دو جریان را نقد خواهیم کرد و امیدمان نه به این دولت و آن نهاد و فلان بنیاد که به خدا و مردمی است که تا کنون هوای ما را داشته اند.

*سردبیر عصر ایران

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۷۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
12
111
همینکه هر کدام از این اصحاب وقتی میان سرکار دنبال خودشون قشونی از فک و فامیل را میارن وصل میکنن به بیت المال و مناصب کلیدی، نشان میده اصولگرا و اصلاح طلب فقط اسم هائی هستند برای سرگرم کردن مردم و ذاتا هیچ فرقی با هم ندارن. فقط کافیه پست های فرزندان پزشکیان و عارف را بررسی کنید تا ببینید اینها برای خدمت نه، بلکه برای پر کردن جیب خود امده اند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
در همین اوضاع مملکت بعد از انقلاب ما بهترین دورانها را در مواقعی داشتیم که اصلاح طلبها در راس بودند.

پس بیهوده نگویید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
ایضا در جریان سفر به نیویورک، برای پسر و دختر اقای پزشکیان هم تقاضای دریافت ویزا شده بود که البته امریکای جنایتکار از دادن ویزا خودداری نمود. احتمالا خانواده گرامی بزرگواران هم مشمول درخواست ویزا بوده اند.همه سر و ته یک کرباس اند.
ناشناس
| Canada |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
اصلاحطلب ها از اصولگراها بدتر شده‌اند.
همه دنبال منافع خودشونند. اگر مزشکیان استعفا بده اونها از رانت محروم می‌شن. برای همین مخالف استعفای پزشکیان هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
قشنگ معلومه آدم اسراییل و آمریکا هستید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
14
136
خدا به همراهتون آقای محمدی. ممنونیم که حرف دل ما رو می‌زنید. آقای رئیس جمهور یا کسانی که متن رو نقد کردین، به فکر مردم باشید. بخدا خسته شدیم هر روز از قیمت سکه دلار گرانی تحریم برجام و خطر جنگ شنیدیم. بابا ما هم دلمون میخواد عادی زندگی کنیم و بمیریم.
Germany
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
12
108
به خاطر همین رویکرد عصر ایران است که 15 سال هر روز دنبالش می کنم.
از زمان احمدی نژاد تا الان ، افتا و خیزان ولی منتقد بودید و مردمی. البته می دونم شما هم خیلی محدودیت دارید ولی بعنوان یک ایرانی می فهمم که چقدر برای همین میزان مستقل بودن تان چقدر تحت فشارید.
تا وقتی مردمی بمانید ما هم با شماییم ولی اگه برید زیر پر و بال این دولت و اون دولت، مردم هم رهاتون می کنن.
نه اصولگرا و نه اصلاح طلب: مردمی باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
10
96
آقای پزشکیان سالها نماینده مجلس بوده اند وقطعا از موانع احتمالی بعضی از وعده های خود مطلع بوده است . سوال اینجاست که وقتی آگاهی داشته است چرا قول داده ؟ پس دوراه دارد که به یکی از وعده های خود عمل کند که میشود انجام یا استعفا
ناشناس
Sweden
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
7
61
این یک بار را با سردبیر عصر ایران موافقم.اونی که مقاله به اصطلاح جوابیه نوشته یا توی باغ نیست یا حالش خوش نبوده ! خود پرشکیان گفته بود نتونه استعفا میده ! البته اگه اینکارو بکنه یک زلزله اساسی در کلیه سطوح کشوری و حتی بین المللی رخ خواهد داد.
ناشناس
Austria
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
33
16
همچنان من معتقدم ایشون نه استعفا میده نه هیچ چیزی.فعلا که ترامپ دندونهای تیز کرده خودش رو به مملکت ما نشون داده .بی عملی مسئولین باعث جری شدن ترامپ میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
9
74
شرف و استقلال تان پایدار باد.
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
9
69
اگر یادآوری وعده یک کاندیدای ریاست جمهوری، کشور را وارد "بحران" می کند، اساساً آن کاندیدا اشتباه کرده که وعده ای داده که یادآوری اش به بحران می انجامد!

با این تکه از نوشته ات خیلی حال کردم
دمت گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
87
21
برآب توجیه نوشته غیر منطقی تان و رکاب زدن در راه تندروهای افراطی پایداری، مجدد متنی غیر منطقی نوشتید.
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
2
9
درود بر شما و رسانه شما
من با حرف شما کاملا موافق هستم. بنده خود جزو افرادی بودم این بار رای دادم و به آقای پزشکیان هم رای دادم. اما نمیشه همیشه سیاست یه بوم و دو هوا برداشت. با مردم رو راست باشین
فاطی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
15
2
شما هم فقط تیتر اتیشی دوست دارید و بازارگرمی.. با ان افتضاحاتی که در گذشته انجام شده و مدیریتی که در اصل شاید نصفش دست ایشون نباشد هم چه میتواند بکند... استعفا دهد کی بیاد اقای جلیلی؟ شما که نقره داغ میشوی 😆
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
3
12
دست شما درد نکنه ، نقد و درخواست شما کاملا بجا و درست و منطبق با خواست مردم بوده و رئیس جمهور باید پاسخگو باشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
1
11
کاملا بجا و درست نقد و درخواست کردید . قرار نیست شخصی با قولهای مردم پسند بر مسند قدرت بنشیند و خودش را رهرو علی (ع) بنامد ولی در عمل به هیچ قولی پایبند نباشد و در بعضی موارد درست برعکس قولها عمل کند ، نتیجتا باعث دلسردی مردم از اصلاح و رای دادن شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
1
13
اگر سیستم بروکراسی کشور بگونه ای باشد که اختیارات رئیس جمهور کفایت عملی کردن وعده ها را نداشته باشد و با استعفاء خیرالموجودین دیگری هم نتواند از عهده اجرای نقش اصلی قوه مجریه برآید آنگاه چه باید کرد. این چرخه تا کی باید ادامه یابد؟
باید کی به اصلاحات اساسی تن دهیم؟
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
1
2
سلام علیکم، وقت به خیر ؛

در این که دغدغه مند هستید شکی وجود ندارد.
بطور حتم مخاطب خاص نوشته خود باید و بایستی ارزیابی کند
که کجای کار ایستاده است
و بر اساس مفاد تاکید شده در متن مطلب یا باید :
- برای روشن و شفاف شدن اوضاع و احوال با اکثریت ملت صحبت درست از درست بکند .
یا این که :
- ...
به هر حال
نویسنده ی محترم پشتیبانی و حمایت خود را از برای اعلان صریح نظریات خود اعلام می دارم.

تندرست و موفق باشند.
ان شاءالله .
ممد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
6
1
در صورت عادی بله. قول های زمان عادی بله.وقتی از روز اول طرف با بحران های چندلایه روبرو شده باید ببینه رفتنش اوضاع رو بهتر میکنه یا بدتر.رییس جمهور کشور هست.
با اینکه خیلی از نقدهای عصرایران به سمت درست بودن این یکی سطحی و ایدئالیسم بچه گانه ای داشت. با احترام
عطا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
1
7
من بیش از 15 سال است که از خوانندگان همیشگی عصر ایران هستم.
بخصوص مقالات آقای محمدی را حتما مطالعه میکنم.
کاملا با ایشان موافقم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
7
1
ایشان برود، چه کسی جایگزین شود عزیزم؟!!!!!!
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
5
5
من فکر نمی کنم استعفای رئیس جمهور به نفع مردم و رأی دهندگان به ایشون باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
2
8
کسی که نونش در بقای پزشکیان است چطور موافق استعفایش باشد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
2
9
بله ،کاملا موافقم ،آقای پزشکیان باید یا توضیح دهند یا طبق گفته خودشان استعفا کنن وگرنه شائبه گول زدن مردم پیش می آید
بهزاد امکانی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
1
12
با عرص سلام...
آقای رئیس جمهور سابق بر این وزیر بوده و سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس و نایب رئیس مجلس داشته و این نشان از سابقه طولانی در مسند قدرت را نشان می‌دهد....
سوال اینجاست با توجه بر اینکه ایشان میدانسته رئیس جمهور فاقد قدرت کافی است چگونه وارد این کارزار شده و به مردم قول عمل داده؟؟؟؟
f
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
1
4
من قبل از اینکه شما چیزی بنویسید از رایی که دور اول بهش دادم (دور دوم خالی دادم چون از مناظراتش متوجه شدم برای پیش بردن اهدافش نزد تندروها و اونایی که تو مخ ملتند جسور نیست.) ازش دلم شکست که یکی دم از نهج البلاغه زد و مارو برد دم صندوق بخاطر حیثیت نهج البلاغه کنار بکشه نامش ماندگار خواهد بود و پایش دروغ و فریب دادن ما بخصوص بواسطه دین نوشته نخواهد شد. یه نهج البلاغه رو تو این کشور سیاسی بازی نکردند و قائلم که پزشکیان دروغ نمیگوید اما ضعف بزرگی برای یک چنین امر بزرگی یعنی جسور بودن رو ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
0
8
راه امتیاز گیری پزشکیان تاکید بر استظهار ملت است.
و باید با قطعیت برای مردم جرثومه های فسادی که مانند زالو خون مملکت را می خورند برکند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
6
2
این تحلیل جناب محمدی وقتی درسته که شرایط زمان وعده با زمان مطالبه گری یکی باشه،وانگهی تامطالبه چی باشه.
اقتصاد و معیشت مردم،تقویت پول ملی ، وحدت ملی، ارزشهای ملی و دینی و.... مطالبه اصلی مردم است .
آن مطالبه ای که شما دارید مثل رفع فیلترینگ و... مال الان که در جنگ تن به تن با صهیونیستها هستیم نیست، این را چرا نمیفهمید؟!
ای خاک بر دهانی که بی موقع باز شود....
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
4
1
مسئولیت هر انسانی را محافظه کار می نماید فرق جناب نویسنده و جناب پزشکیان در همین است ، رییس جمهور قبل از انتخاب شدن وعده هایی دادند که بهر دلیل بعضی و یا بیشتر آن را عملی نکرده اند یا بهتر بگویم نتوانسته اند عملی کنند حال اگر جای نویسنده و رییس جمهور را عوض کنیم باز به همین نتیجه خواهیم رسید این طبیعت شغل و مسئولیت ریاست جمهوری است که باید برای پیشبرد یک هدف و یا انجام کاری در چند جبهه و در آن واحد بجنگد تا بلکه بتواند کاری را که گفته بنحو احسن انجام دهد ، بنظر من باید به ربیس جمهور وقت داد تا دوره ریاست جمهوریشان تمام شود آنوقت ایشانرا نقد نمود و توجه داشت دوره ریاست جمهوری ایشان در یکی از سختترین زمانها و وقوع وحشتناکترین اتفاقات برای ایران و منطقه شروع شد و کماکان ادامه دارد و هر کس دیگری جای ایشان بود تا حالا استعفا داده بود.
رضا ن.
Germany
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
3
9
جناب محمدی سردبیر محترم عصرایران اگر حافظه تاریخی اش یاری کند قبل از انتخابات ریاست جمهوری چنان نسبت به پزشکیان متوهم بود با اینکه خیلی هم خوب می‌دانست آن جناح در اقلیت ناچیز قدرت طلب حزب اللهی بنیادگرا محال است بگذارد رئیس جمهور حتی پزشکیان باشد کاری رو به جلو بکند. چنان مردم را امیدوار کرده بودید تا برای پزشکیان رای جمع بکنید جناب محمدی ، ولی حالا که می‌بینید از پزشکیان آبی گرم نمی‌شود و بخاری برنمی‌خیزد شروع کردید به انتقاد کردن که البته اگر ژورنالیست شرافتمند باشد و خودفروخته نباشد وظیفه اش هست. چطوره جناب محمدی گرامی خودتان هم بابت توهم ساختگی و خطایی که در مورد پزشکیان مرتکب شدید از مردم ایران عذرخواهی بکنید؟ اول یه سوزن به خودتان بعد جوالدوز به پزشکیان بزنید. شخصا از موضعگیری عصر ایران آنهم در آن جهنم سانسور ایران نسبتا راضی هستم که اغلب منافع مردم و ایران را می‌بیند بجای مداحی حکومت مشکل
تراش! با سپاس از زحمات عصرایران در روشنگری و افشاگری!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
1
4
اون موقع که ایشان با برانگیختن احساسات مردمی این حرف ها رو زدن ،هنوز اول کارشون بوده و بالا نشینی و تکیه بر قدرت ریاست جمهوری رو مزه نکرده بودند، الان که بالاخره اون بالا رفتن اصلا براشون اهمیتی ندارد که این حرفا رو زدن( یعنی اینکه زدم که زدم به کسی ربطی نداره)، یعنی که بدونیم تخت های ریاست آدم ها رو عوض می کنه و به چیز دیگه ازشون می سازه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
1
8
هم متن اولیه وهم پاسخ شما به نقد اصلاح طلبان بسیار ارزنده وارزشمند است رسالت رسانه رابدرستی شما انجام میدهید نه نون به نرخ روز خورا !!!
Ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
1
7
متاسفانه قدرت آنقدر شیرین قدرتمند هست که پزشکیان هر کاری خواهد کرد غیر از استعفا.
احمد
Norway
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
1
6
خطاب به عصر ایران و نقد پرمحتوایی اقای محمدی
ما در اروپا وقتی با همدیگر جمع می‌شویم در مورد انتخاب ریاست‌جمهوری و وعده‌های ایشان به این نتیجه رسیده ایم اینکه وقتی کسی جهت این شغل کاندید میشود باید دقیقا مثل اروپای غربی به اکثریت وعده‌هایش حداقل در یکسال مستقلن عمل کرده باشد و عمل نکردن به وعده هایش را تقصیر دولت قبلی و یا اشخاص واگذار نکند و اگر کلا نتوانست استعفا می‌دهد پس باید در ایران هم به همین باید باشد و همین نظر را نیز اقای محمدی بیان نموده اند به نظر من ایشان از روی دلسوزی به ملک و ملت این پیشنهادات را مطرح نموده اند
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
8
2
با سلام !
کنار گود ایستادن و فریاد کشیدن که « لنگش کن »، از هرکسی بر می آید. ما باید خودمان را جای آقای پزشکیان بگذاریم. از اولین روز ریاست جمهوریش مورد وحشی ترین حملات جنایت کاران بین المللی ، همچون آمریکا و اسراییل قرار گرفته و در داخل هم رقبای زمین خورده ، بدتر از دشمنان خارجی با قرار گرفتن در خط دسمن، هر روز چوب لای چرخ دولت گذاشته اند.
همان یک قلم جنگ دوازده روزه کافی بود تا هر کشوری را در همین خاورمیانه، نیست و نابود کند. اما این قدرت رهبری پزشکیان بود که کشور را نجات داد.
ما مردم اگر دلسوز کشور هستیم ، باید هر کدام زیر بار را بگیریم و نه اینکه « انقلت » در بیاوریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
3
5
زنده باد عصر ایران
محصل
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
6
4
از اوان تاسیس صفحه عصرایران درفضای اینترنت خواننده این صفحه هستم .از طرح چنین موضوعی درشرایط فوق حساس وبغرنج کنونی واقعا" تکان خوردم ومتحیر شدم .با یک حساب سرانگشتی برفرض ممکن نتیجه هردو پیشنهاد آقای محمدی در کشور بحران در بحران ایجاد می شود. به عبارت عامیانه قوز بالای قوز می شود. به بیان دکتر شریعتی خدایا مرا همواره آگاه وهشیار دار تا درست وکامل کسی یا فکری مثبت یا منفی قضاوت ننمایم وبه رایگان ابزار قتاله دشمن علیه دوست نگردم .آقای محمدی آیا به سود وزیان بروز بحران های عدیده دراین شرایط کم نظیر واقعا" اندیشیده اید که چنین حکمی صادر می فرمایید.بحرانهای بیشتر مطمعنا"کشور را آسیب پذیر تر خواهد کرد.
جواد پیمانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
2
8
درود به جناب جعفری با مقاله مربوط به پزشکیان که انصافادقیق ومستدل وباجسارت تمام که ازحقوق وخواسته های ملت دفاع کرده .قطعا بیان این حقایق خوشایند اصلاح طلبان واصول گرایان نمی باشد.
ناشناس
Canada
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
4
1
برای شما بهتره پزشکیان بره، دخترهاتون را بخاطر تار مو کتک بزنن و جریمه کنند و زندان کنند، اینترنت تان کااااملا ملی شه، تا حرف نقدی کردید امنبتی ها بریزن خانه تان و یک پرونده ی کلفت براتون درست کنند، رییس جمهورتان هم بره هر سفر خارجی یک گوشه گیر بیاره نماز بخونه همه فیلم بگیرن، صبح تا شب این خواننده ی سلام فرمانده براتون البوم در کنه، بجای شجریان و قربانی هم فقط بعصی مداح ها اجازه برنامه داشته باشند. همه بازیگرهاتون هم ممنوع الکار شوند. شما دقیقا همین را میخواید ولی خودتون نمیفهمید یا میفهمید و لیاقتتون همین هاست.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
1
3
اصلاح طلبان چشم به سفره انداخته دارند و عصر ایران خیر. تفاوت در ندیدن حقایق اظهر من الشمس همین است و بس.سپاس عصر ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
0
0
نظرات را که می‌خوانم برایم جالب است که موضع‌گیری‌ها عموما احساسی و بدون توجه به متن است. کاش فارغ از مخالفت یا موافقت با نقد شما به شیوه نقد و استدلال شما توجه می‌شد.
بختگان
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
1
4
هم مقاله اصلی تان و هم نقدتان بسیار عالی بود. خصوصا آن قسمت که بدرستی نقد کنندگان را منتفعان از ریاست جمهوری آقای پزشکیان گفتید.
ناشناس
Japan
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
0
5
گرچه پزشکیان با چالشهای بسیاری روبرو بوده،‌هم داخلی هم خارجی، اما از نقد شما خیلی متشکریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
2
3
اصل قضیه همینه شاید خود پزشکیان براش مهم نباشه که استعفا بده ولی مطمئنا گروه های فاسد، بی لیاقت و رانت خواری که به واسطه ایشون وارد وزارت نفت ، پالایش و پخش ، شرکت ODCC ، وزارت راه ، وزارت صمت ، نیرو ،معاونین رییس جمهور و الی ماشاالله شده اند
حتما با رفتن ایشون سکته می کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
1
3
دست و پنجه ات درد نکنه جناب محمدی عزیز...الحق که استقلال نظر رو اثبات میکنید و البته صادقانه و صریح می تازید خدا پشت و پناهت باشه به منطق و عزم و اراده شما باید افتخار کرد...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
4
1
بازم توجیه منطقی نیوردید. به این سوال پاسخ بدید که اگر آقای پزشکیان استعفا بدن چه آینده ای متصور میشین؟ آیا اوضاع بهبود پیدا می کنه؟ چه شخصی جاشون بیاد اوضاع خوب میشه؟ وضعیت کشور در دوره انتقال دولت تو این اوضاع رو تشریح کنید.
وقتی یه پیشنهادی میدید لطفا گزینه جایگزین هم ارائه بدید. چرا فکر می کنید که استعفای آقای پزشکیان دردی از جامعه دوا می کنه؟
صرف اینکه کسی قولی داده باید در هر شرایطی بهش فشار اورد؟
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
4
1
ضمن تشکر از روشنگری سردبیر عصر ایران به نظرم کناره گیری رییس جمهور در حال حاضر بدترین گزینه است مرحوم رییسی به صورت انتخابی از صحنه خدمت کنار نرفتند و طی یک اتفاق کشور مجبور به انتخاب رییس جمهور مجدد شد و ما دراز زمان ریاست جهمری مرحوم رفسنجانی تا الان سابقه استعفا در سطح رییس جهمور نداشتیم و قطعا ناخواسته این استعفار را مخالفان آقای پزشکیان با فرار بنی صدر مقایسه می کنندو ازاین رهگذر طرفداران آقای پزشکیانسرخورده خواهند شد. به نظرم علیرغم تمام نقدهایی که به مدیریت دولت پزشکیان هست در این وضعیت شاید بهتر از این نمی توان کاری کرد پزشکیان وعده داد و به سمت تحقق وعده رفت ولی به مقصود نرسید آنچه درتوان داشت گذاشت پس عادلانه نیست متهم به بی عملی شود کاری که انجام شد به رفع تحریم ها و برداشتن موانع منجر نشد پس نباید غیرعادلانه قضاوت کرد. از کجامعلوم که آقای پزشکیاناستعفاد دههدو نفر بعدی عملکردی در همین سطح داشته باشد.
بهرنگ
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
3
0
نوشتید که: عصر ایران، نه اصولگراست و نه اصلاح طلب.
بسیار خب. ولی ارزشهای شما چی؟ ارزشهای شما اصلاح طلبانه است یا اصولگرایانه؟ فارغ از حزب و گروه و دسته، به کدام یک از این ارزشها باور دارید؟
عصر ایران

سلام و عرض ادب
پاسخ به سوال متین و منطقی شما در این پست (بخش درباره عصر ایران) موجود است:

https://www.asriran.com/fa/about

موفق و پیروز باشید

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
2
5
اگر یادآوری وعده یک کاندیدای ریاست جمهوری، کشور را وارد "بحران" می کند، اساساً آن کاندیدا اشتباه کرده که وعده ای داده که یادآوری اش به بحران می انجامد!
ورود کد امنیتی
captcha
عراقچی : چون برخی بندهای برجام به نفع ایران است از آن خارج نمی شویم اما به آن متعهد نیستیم تهران آغازگر «جشن بزرگ نشاط اجتماعی ایرانیان» سخنگوی قوه قضاییه: تحقیقات در پرونده پژمان جمشیدی ادامه دارد «بیتا عالمی» با شلوار گشاد و کفش کتانی / تیپ هنری-اسپرت بازیگر در رویداد هنری (عکس) هشدار کرمان موتور درباره تماس های جعلی ! آمازون تا ۳۰ هزار شغل شرکتی خود را حذف می‌کند پیگیری حق‌آبه هیرمند در نشست تهران پرداخت‌نشدن حقوق، انگیزه قتل ساندویچ‌فروش شد عراقچی درباره میزان دسترسی بازرسان آژانس به مجلسی ها چه گفت؟ / سوال از وزیر در باره نقش «فرانچسکو» در برجام به صحن علنی رفت تصادف سه خودرو در بلوار نماز رشت/ ۶ مصدوم درگیری دو برادر با خون ریختن پایان یافت سخنگوی قوه قضاییه: سه دولت درگیر اصلاح «آینده» بودند، ولی جواب نداد و بانک منحل شد/ عفو ۱۱۵ زندانی امنیتی [سیاسی]/ کیفرخواست 170 میلیون دلاری برای کشتی اسرائیلی که توسط سپاه توقیف شد جزئیات پیش ثبت‌نام اولویت‌های حج تمتع اعلام شد رابطه عاشقانه کیتی پری و ترودو جدی شد/ عکس‌ها جنجال آفرید پخش جومونگ ۳ و سرنوشت تلخ و دردناک هودونگ پسر موهیول و یئون