فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۹۵۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۸-۰۶-۱۴۰۴
کد ۱۰۹۵۵۳۲
انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۸-۰۶-۱۴۰۴

شناسایی ۴۳۴ بیمار مبتلا به تب دنگی در کشور

شناسایی ۴۳۴ بیمار مبتلا به تب دنگی در کشور
از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا تاریخ ۲۳ شهریور، در مجموع ۴۳۴ بیمار مبتلا به تب دِنگی در کشور شناسایی شده‌اند. از این تعداد، ۳۹۸ مورد در شهرستان چابهار گزارش شده که ۳۸۱ مورد بومی و ۱۷ مورد آلوده شده از کشور پاکستان بوده است.

بر اساس گزارش نظام مراقبت بیماری‌های واگیر، از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا تاریخ ۲۳ شهریور، در مجموع ۴۳۴ بیمار مبتلا به تب دِنگی در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد، ۳۹۸ مورد در شهرستان چابهار بوده است.

به گزارش تسنیم، تب دنگی یک بیماری ویروسی است که عامل انتقال آن، پشه‌های آئدس به‌ویژه گونه‌های آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس هستند. این پشه‌ها پس از نیش زدن فرد آلوده به ویروس، ناقل بیماری می‌شوند و با نیش زدن افراد سالم، ویروس را به آنها منتقل می‌کنند. علائم بیماری معمولا ۴ تا ۷ روز پس از نیش پشه آلوده ظاهر می‌شود و می‌تواند شامل مواردی مانند تب بالا (تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد)، سردرد شدید، درد عضلات و مفاصل، تهوع، استفراغ، درد پشت چشم‌ها، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی باشد.

در اساس گزارش نظام مراقبت بیماری‌های واگیر، از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا تاریخ ۲۳ شهریور، در مجموع ۴۳۴ بیمار مبتلا به تب دِنگی در کشور شناسایی شده‌اند. از این تعداد، ۳۹۸ مورد در شهرستان چابهار گزارش شده که ۳۸۱ مورد بومی و ۱۷ مورد آلوده شده از کشور پاکستان بوده است. همچنین در بندرعباس تعداد ۳۱ مورد قطعی به ثبت رسیده که ۲۹ مورد بومی و ۲ مورد آلوده شده از کشور پاکستان بوده‌اند. علاوه بر این، ۲ بیمار در زاهدان، ۲ بیمار در ایرانشهر و یک بیمار در بیرجند گزارش شده‌اند که همگی دارای سابقه سفر به چابهار بوده‌اند. 

همچنین در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۱۲۶ مورد تب دنگی در کشور تشخیص داده شده است که تعداد ۹۲۲ مورد آن در داخل کشور رخ داده است و انتقال محلی محسوب می‌شود و مابقی بیماران در خارج از کشور به بیماری دچار شده‌اند.

ضمناً در سال ۱۴۰۳، پنج مورد بیمار مبتلا به چیکونگونیا گزارش شده است که تمامی موارد سابقه سفر به خارج ازکشور داشته‌اند. این بیماران در شهرستان‌های چابهار و تهران تشخیص داده شده‌اند. همچنین مورد مبتلا به زیکا گزارش نشده است.

وضعیت کشور از نظر وجود پشه آئدس ناقل

در تمامی مبادی مرزی زمینی، ریلی، دریایی و هوایی بین المللی مراقبت حشره شناسی انجام می‌شود. اولین گزارش صید پشه آئدس اجیپتی در اسفند سال ۱۳۹۸ در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان گزارش شده است.

در حال حاضر پشه آئدس اجیپتی در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک)، بوشهر (عسلویه، کنگان، جم و برازجان)، فارس (شهرستان مهر) و آئدس آلبوپیکتوس در تمامی نقاط استان گیلان، استان مازندران (در شهرستان‌های رامسر، تنکابن، عباس آباد، محمودآباد، ساری، میان رود و نور)، استان اردبیل (در شهرستان‌های بیله سوار و اصلاندوز، استان آذربایجان شرقی (در شهرستان‌های خدافرین، هوراند و کلیبر) و استان زنجان (طارم) گزارش شده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: تب دنگی ، چابهار ، پشه آئدس
ارسال به دوستان
قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود چرا بلانشو «فوکو» را نویسنده‌ای در فضای ادبی می‌خواند؟ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله صرافی کوینکس به دور زدن تحریم‌های ایران متهم شد امام جمعه ارومیه درباره تفاهم نامه: نه عالی است ، نه خیانت؛ مانند خوارج تندروی نکنیم وقتی برای عکس گرفتن با ایرانِ پیروز صف می‌کشند تقاضا از برخی مداحان: درباره بقیه مسائل هم راهکارهای نو بدهید! سی‌ان‌ان: اسرائیل چندین تیپ خود را از غزه و جنوب لبنان خارج می کند