فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۷۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۸-۰۴-۱۴۰۴
کد ۱۰۷۷۹۵۳
انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۸-۰۴-۱۴۰۴

تأثیر پروبیوتیک در بهبود شاخص‌های متابولیکی بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی

تأثیر پروبیوتیک در بهبود شاخص‌های متابولیکی بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی
نتایج این مطالعه می‌تواند زمینه‌ساز تحقیقات بیشتر در زمینه استفاده از مکمل‌های پروبیوتیکی به‌عنوان یک رویکرد مکمل در مدیریت و کنترل رتینوپاتی دیابتی باشد و امیدهای جدیدی را برای بیماران به ارمغان آورد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: نتایج یک کارآزمایی بالینی جدید در این دانشگاه نشان می‌دهد که مصرف روزانه مکمل پروبیوتیک به مدت ۱۲ هفته می‌تواند به بهبود برخی شاخص‌های متابولیکی و التهابی در بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی کمک کند.

به گزارش ایسنا، غلامعلی حمیدی اظهار کرد: یافته‌های این پژوهش حاکی از کاهش معنادار قند خون ناشتا، انسولین، مقاومت به انسولین و هموگلوبین گلیکوزیله(HbA۱C) در گروه مصرف‌کننده پروبیوتیک است، همچنین افزایش سطح HDL(کلسترول خوب)، گلوتاتیون و ظرفیت تام آنتی‌اکسیدانی در این گروه مشاهده شد.

وی افزود: شاخص التهابی hs-CRP پروتئینی در خون که هنگام التهاب در بدن افزایش می‌یابد نیز به‌طور قابل توجهی کاهش یافت که نشان‌دهنده کاهش التهاب در بدن بیماران است. پژوهشگران تأکید دارند که این مطالعه تأثیر چشمگیری بر علائم بالینی چشمی، سطوح کلسترول بد (LDL)، تری‌گلیسیرید و برخی دیگر از شاخص‌ها نشان نداد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: تفاوت در نتایج مطالعات مختلف می‌تواند ناشی از نوع سویه‌های پروبیوتیکی مورد استفاده، مدت زمان مداخله و تفاوت‌های بالینی بین بیماران باشد.

حمیدی گفت: این پژوهش توسط تیمی متشکل از محسن تقی‌زاده، حسن فرجی‌پور، مریم تاج‌آبادی ابراهیمی و حمیدرضا متین انجام شده است. در این مطالعه، ۷۲ بیمار مبتلا به رتینوپاتی دیابتی به دو گروه دریافت‌کننده پروبیوتیک و دارونما تقسیم شدند.

وی افزود: نتایج این مطالعه می‌تواند زمینه‌ساز تحقیقات بیشتر در زمینه استفاده از مکمل‌های پروبیوتیکی به‌عنوان یک رویکرد مکمل در مدیریت و کنترل رتینوپاتی دیابتی باشد و امیدهای جدیدی را برای بیماران به ارمغان آورد.

رتینوپاتی دیابتی عارضه‌ای ناشی از دیابت است که به علت تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی چشم رخ می‌دهد. وقتی عروق خونی شبکیه(لایه عصبی پشت چشم که تصاویر را به مغز می‌فرستد) آسیب می‌بینند به‌تدریج باعث نشت خون شده و یا سبب رشد شاخه‌های عروقی شکننده می‌شود که این موارد در عملکرد شبکیه اختلال ایجاد می‌کند و سبب می‌شود تصاویر ارسالی از شبکیه به مغز، تار شده یا کج و معوج دیده شوند. پروبیوتیک نیز، باکتری‌ها و مخمرهای مفیدی هستند که در بدن ما زندگی می‌کنند و برای سلامت کلی ما مفید هستند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
captcha
مشاوران ترامپ وارد اسرائیل شدند دنیاگیری خاموش در کودکان دنیا به‌سرعت رو به افزایش است حمایت ترامپ از توافق مکه  تعطیلی ادارات مهران و دهلران در استان ایلام تحویل اولین جنگنده‌های پیشرفته چینی به ازبکستان بهاره رهنما: برایم پیش آمده ماه ها ندانم طرف زن دارد معاون سیاسی سپاه: رژیم صهیونیستی در حد و اندازه جنگ با ایران نیست توضیحات معاون سیاسی سپاه درباره احکام فرماندهان جدید نیروهای مسلح ممنوعیت تردد شناورهای اسرائیلی در خلیج فارس تصویب شد پایانِ «دورانِ مجوز» ؛ «بی‌داد» و تولد سینمایی دیگر انتقال رودری به بارسلونا؛ منچسترسیتی با پیشنهاد نهایی بارسا موافقت کرد قرار است مهر امسال چه تغییری در مدارس رخ دهد؟ جزئیات برنامه آموزش و پرورش  روسیه: کارخانه تولید قایق‌های بدون سرنشین اوکراین را نابود کردیم اعلام آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان اندونزی بقائی: کانادا به «تیم ذخیره» آمریکا در جنگ علیه ایران تبدیل شده است