فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۷۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۴-۰۴-۱۴۰۴
کد ۱۰۷۶۹۸۴
انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۴-۰۴-۱۴۰۴

ماموریت «آکس-۴» ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کرد

ماموریت «آکس-۴» ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کرد
چهار فضانورد جدیدترین ماموریت خصوصی شرکت «آکسیوم اسپیس» اقامت خود را در ایستگاه فضایی بین‌المللی به پایان رساندند و اکنون در راه رسیدن به زمین هستند.

کپسول «دراگون»(Dragon) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) ماموریت «آکس-۴»(Ax-4) شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) روز ۱۴ ژوئیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد و چهار سرنشین را در آخرین مرحله از ماموریت به سوی زمین آورد.

به  گزارش  ایسنا به نقل از اسپیس، جدا شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی در ساعت ۷:۱۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی انجام شد. این کپسول دراگون موسوم به «گریس»(Grace) از آزمایشگاه مداری که در ۲.۵ هفته گذشته - حدود نیم هفته بیشتر از حد انتظار - محل اقامت خدمه آکس-۴ بود، دور شد. گریس یک مجموعه عملیات خروج از مدار را انجام داد و اکنون در مسیر بازگشت به زمین در امروز ۱۵ ژوئیه حدود ساعت ۵:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۳:۰۰ به وقت ایران) است.

فرمانده آکس-۴، «پگی ویتسون»(Peggy Whitson) فضانورد سابق ناساست که اکنون مدیریت بخش پروازهای فضایی سرنشین‌دار آکسیوم اسپیس را بر عهده دارد. ویتسون هنگام خروج کپسول دراگون از طریق سیستم ارتباطی گفت: ایستگاه فضایی، گریس، خدمه آکس-۴ می‌خواهند از حمایت شما بسیار تشکر کنند. شما فوق‌العاده هستید.

خلبان «شوبانشو شوکلا» (Shubhanshu Shukla) از هند، متخصص ماموریت «اسلاووس اوزناسکی»(Sławosz Uznański) از لهستان و متخصص ماموریت «تیبور کاپو»(Tibor Kapu) از مجارستان نیز اعضای دیگر این ماموریت هستند.

ماموریت «آکس-۴» ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کرد

گریس در روز ۲۶ ژوئن به همراه خدمه آکس-۴ به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. آکس-۴، چهارمین ماموریت شرکت آکسیوم اسپیس به ایستگاه فضایی بین‌المللی در ادامه پروازهای سرنشین‌دار پیشین این شرکت است که تحقیقات و بررسی‌های علمی را با هدف درک بیشتر از محیط ریزگرانش شامل می‌شوند.

خدمه آکس-۴ بیش از ۶۰ آزمایش و نمایش فناوری را با مشارکت ۳۱ کشور گوناگون و همچنین تعدادی رویداد اطلاع‌رسانی عمومی انجام دادند و رکورد پیشین آکسیوم اسپیس را در حالی که همچنان به بهبود عملیات مداری خود ادامه می‌دهد، شکستند.

ماموریت آکس-۴ در روز ۲۵ ژوئن با موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) شرکت اسپیس ایکس از مجتمع پرتاب 39A مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب شد. خدمه کمی بیش از یک روز کامل را صرف رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی کردند و قرار بود حدود دو هفته در ایستگاه فضایی بمانند اما ماموریت آنها حدود چهار روز بیشتر از حد انتظار طول کشید.

برچسب ها: ماموریت ، اکس ، ایستگاه
ارسال به دوستان
هشدار نبویان به تیم مذاکره: مطالبه‌گری را رها نخواهیم کرد شکار نیروی پنجم طبیعت؛ فیزیکدانان در آستانه حل بزرگ‌ترین معمای کیهان ۱۰ قانون رانندگی در کشورهای دیگر که آمریکایی‌ها از آن بی‌خبرند الهام از طبیعت برای فتح مریخ ۱۹ کشوری که تاکنون میزبان جام جهانی فوتبال بوده‌اند (+ اینفوگرافیک) قانون «۲۰، ۲۰، ۲۰ » برای خشکی چشم دیجیتال چیست؟ صدرنشینی مقتدرانه هلند، صعود ژاپن و لبخند سوئد؛ پرونده گروه F بسته شد «‌تهرانی ها در مراسم ظهر عاشورا در سبزه میدان»؛ سال ‌1270(عکس) دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای 3I/ATLAS احتمالا هم‌سن جهان اولیه است ۵ زن ریاضیدان که مرزهای علم و فناوری را جابه‌جا کردند(+عکس) ساحل عاج دیوار برلین را شکست/ صعود مقتدرانه ساحل عاج، اکوادر/ صدرنشینی متزلزل آلمان اگر خار پاشنه دارید و از درد آن عاجز شده‌اید، بخوانید «الکساندر گراهام بل» در کنار همسرش؛ سال 1281(عکس) آیا خودروهایی با رنگ مطلقا سیاه به واقعیت نزدیک می‌شوند؟(+عکس) فرمول‌بندی سقوط؛ آیا با نگاه به تاریخ می‌توان سرنوشت جوامع را پیش‌بینی کرد؟