۲۴ مرداد ۱۴۰۴
به روز شده در: ۲۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۷۳۲۳۵
تعداد نظرات: ۸۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۴ - ۰۹-۰۴-۱۴۰۴
کد ۱۰۷۳۲۳۵
انتشار: ۲۲:۵۴ - ۰۹-۰۴-۱۴۰۴
درس هایی از حضرت محمد(ص)، امام حسین(ع) و امام صادق(ع) برای ایران امروز ما

صلاح کار ایران در مذاکره و صلح است / اگر دشمن نپذیرفت و حمله آورد، طوری بجنگ که تاریخ بتواند افتخار کند

صلاح کار ایران در مذاکره و صلح است / اگر دشمن نپذیرفت و حمله آورد، طوری بجنگ که تاریخ بتواند افتخار کند
این درسی است که امام حسین علیه السلام در کربلا به ما دادند.

عصر ایران ؛ جعفر محمدی - صلاح کار ایران در شرایط کنونی چیست؟ در پاسخ به این پرسش در یادداشت قبلی نوشتم که هر کدام از دو گزینه جنگ یا صلح که تامین کننده  3 اصل زیر باشد، باید در دستور کار تصمیم سازان کشور قرار گیرد:
1 - تمامیت ارضی
2 - امنیت
3 - توسعه کشور

نوشتم که اگر با جنگ به این سه می رسیم، ناگزیر از جنگ هستیم و اگر با صلح این سه مهم را به دست می آوریم، حتماً باید مسیر صلح را در پیش بگیریم.

هر ایرانی به عنوان یکی از مالکان "ملک مشاع ایران"، حق دارد دیدگاه خود را بیان دارد، خواه دقیق و درست باشد، خواه نادرست و ناقص. من هم به عنوان "یک نود میلیونم ایرانی ها"، با استفاده از این حق طبیعی، دیدگاه خود را بیان می کنم و امیدوارم راهگشا باشد و نظرات بقیه را هم زیر همین مطلب داشته باشم.

جنگ اخیر نشان داد که ایرانی ها، با همه اختلافاتی که دارند، به حدی از غنای معرفتی رسیده اند که وقتی پای میهن در میان باشد، ملتی به شدت همبسته و متحد می شوند؛ گو این که غرور ملی بخشی از ماهیت ایرانی هاست که پایش می ایستند و این، البته متخص عصر ما نیست و درازنای تاریخ نشان داده که وطن برای ایرانیان، حکم مادر دارد و کیست که مادر را در برابر دشمن تنها گذارد؟!

در کنار این واقعیت شیرین، یک واقعیت تلخ نیز وجود دارد که هر چند از قبل نیز عیان بود ولی در جنگ اخیر، نمود عینی یافت و آن، تنهایی ایران امروز در هر گونه جنگی است. بی آن که قصد شعار داشته باشم باید بگویم که همین تنهایی، ارزش مقاومت ملی در برابر حمله اخیر را دو صد بلکه دو هزار چندان می کند.
عرصه عمل و از جمله میدان جنگ اما، آوردگاه آرمان ها و ارزش ها نیست که اگر این گونه بود، ملت تاریخی، خداپرست، انسان گرا و خیرخواه ایران می بایست در قله جهان می بودند. در جنگ های یکی دو سده اخیر، برتری فناورانه بیش از هر شجاعت و غیرتی اثرگذار شده است؛ جنگ های ایران و روس در اوائل قاجار را به یاد آورید که ایرانی ها با شجاعتی ستودنی و حتی با انگیزه های اصیل دینی راهی جنگ و جهاد شدند ولی سرانجام، این توپ و تفنگ روس ها بود که ایران را تکه تکه کرد و شد، آنچه نباید می شد.

امروز نیز اگر ایران عزیز ما توانست در برابر ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل مقاومت کند، به مدد تکنولوژی موشکی اش بود وگرنه نه تنها از آتش بس کنونی خبری نبود که صهیونیست ها در حال تبدیل ایران به غزه ای دیگر بودند. یاد شهید طهرانی مقدم را باید گرامی داشت که توان موشکی ایران را بنیان نهاد و خود نیز در همین راه جان داد و به شهادت رسید. کسانی که سن شان به دوران دفاع مقدس می رسد  خوب یادشان هست که عراق، شهرهای ایران را موشک باران می کرد و ما موشک درخوری نداشتیم که جوابشان را بدهیم و چه ایام تلخی بود!

هر چند ایران ما امروزه قوی تر از دوران جنگ هشت ساله است ولی واقعیت این است که خصم، به طور آشکاری از برتری فناورانه در عرصه نظامی برخوردار است. اگر آمریکا توانست تاسیسات فردو را در عمق 90 متری زمین بمباران کند، به خاطر داشتن خلبانای شجاع و نترس نبود بلکه به این دلیل بود که تکنولوژی اش به او اجازه داده هواپیمای B -2 داشته باشد که با 37 ساعت پرواز مستقیم در ارتفاعی فراتر از برد پدافند، از آن سوی جهان بیاید و از 50هزار پایی بمب هایش را بریزد و برود یا اگر اسرائیل توانست پدافندهای ما را هدف قرار دهد به این دلیل بود که F -35 های آمریکایی اش که در لبه تکنولوژی هوایی اند، قادرند از 300 کیلومتر دورتر از هدف، موشک های هدایت شونده شان را شلیک کنند و برگردند.

اشاره به برتری تکنولوژیک دشمن البته به معنای دست خالی بودن ما نیست و همان طور که گفته شد، ایران نیز در حد توان خود، دستانی پر دارد. اتفاقاً در جنگ 12 روزه، هر چه ایران ، اسرائیل را زد، افتخاری برای ایرانیان بود چرا که تک تک موشک ها و پهپادها را ما ایرانی ها ساخته بودیم (آن هم در شرایط تحریم) ولی هر چه اسرائیل زد، مدیون تسلیحات آمریکایی و بعضا اروپایی بود.

ببا همه این ها اما باید این واقعیت آشکار را پذیرفت که در مقایسه توان نظامی ایران با آمریکا و دست نشانده غاصبش اسرائیل، طرف مقابل، از تسلیحات بیشتر و پیشرفته تری برخوردار است. ضمن این که صهیونیست ها از بابت شارژ مجدد تسلیحاتی تا حد زیادی آسوده خاطرند چرا که بزرگ ترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان پشیبان بی چون و چرای آنهاست.

از نظر اقتصادی نیز هر چند حملات موشکی ایران، خسارت های چند میلیارد دلاری به صهیونیست های غاصب وارد کرد ولی باید در نظر داشت که اقتصاد ایران نیز که قریب به نیم قرن است تحت انواع تحریم های ظالمانه قرار دارد، به آن اندازه قوی نیست که بتواند در برابر هزینه های یک جنگ تمام عیار، خم به ابرو نیاورد.

از سویی دیگر، ما یک مصوبه ملی داریم به نام "سند چشم انداز ایران در سال 1404" که طبق آن قرار بود ایران ما در سال جاری که سر رسید سند مذکور است، قدرتمندترین کشور منطقه از هر نظر باشد ولی شرایط کنونی که پیش چشم همگان هیچ نسبتی با اهداف سند ندارد و شرح وضعیت، بیان واضحات و تکرار مکررات است و تشدید ملال و حسرت.
به نظر می رسد که حتی اگر بخواهیم این سند را تجدید کنیم و بار دیگر به سمت تحقق آن برویم، مسیرش نه از جنگ که از صلح و تعامل با منطقه و دنیا می گذرد.
این به معنای دست برداشتن از آرمان ها و ارزش ها نیست، اتفاقاً بهسازی و هموار کردن مسیر برای رسیدن به آرمان ها و تحقق ارزش هایی است که مردم ایران در سال 1357 برای شان انقلاب کردند، ارزش هایی مانند استقلال، آزادی، مردم سالاری، اسلامیت، عدالت، فقرزدایی، تعالی انسان ها و ... .

به راستی اگر درآمد سرانه ایرانیان به جای  2 هزار دلار کنونی 10 هزار بود، آیا گذشته از ابعاد بهتر مادی (از رفاه تا تسلیحات)، حتی از نظر معنوی نیز می توانستیم جامعه ای مطلوب تر از آنچه داریم بسازیم؟ قطعا می توانستیم چون ایمان وقتی از پنجره خارج می شود که فقر از در وارد می شود.

به باور من، بسیار بدیهی است تحقق سه اصل "حفظ تمامیت ارضی، امنیت و توسعه" از مسیر صلح و تعامل و تجارت و تولید می گذرد. حتی اگر باید موشک هم داشته باشیم - که باید داشته باشیم - نقش اصلی شان باید حراست از صلحی باشد که حافظ این سه اصل است.

البته این نکته را هم باید متذکر شوم که ممکن است ایران برای صلح و تعامل اعلام آمادگی کند ولی طرف های مقابل، زیاده خواهی کنند و نپذیرند و جنگ را تحمیل کنند. در چنان فرضی، چاره ای جز دفاع نیست و باید تا سر حد جان از سرحدات کشور پاسداری کرد. اما تا زمانی که بتوان از راه گفت و گو و صلح و دادن و گرفتن امتیاز، گره وضعیت کنونی را گشود نباید به سمت جنگ رفت.
این درسی است که امام حسین علیه السلام در کربلا به ما دادند؛ آن حضرت در روزهای نخست محرم، با شقی ترین افراد روزگار خود وارد مذاکره شدند تا راهی برای جلوگیری از جنگ پیدا شود و خود و اهل بیت و یاران شان به سلامت بازگردند ولی وقتی خصم، جنگ را تحمیل کرد، بزرگ ترین حماسه تاریخ را با خون شان آفریدند.
اینک ماییم و دشمنی که همانند روزگار حسین علیه السلام، عُدّه و عِدّه بیشتری دارد؛ عقل سلیم و راه امام علیه السلام می گوید که تا می توانی با مذاکره جلوی جنگ را بگیر ولی اگر دشمن نپذیرفت و حمله آورد، طوری بجنگ که تاریخ بتواند افتخار کند.

منصفانه و خردمندانه باید گفت که ایران در قریب به یک سال اخیر، در همین مسیر بوده است، همانند حسین علیه السلام، با دشمن وارد گفت و گو شد تا جنگ شکل نگیرد ولی وقتی دشمن هجوم آورد، دلیرانه و پرافتخار ایستاد تا کار به آتش بس رسید.

اکنون نیز همان ماجراست: پس از این مقاومت جانانه، با سری بلند و صدایی رسا باید برای گفت و گو و تعامل با هدف جلوگیری از جنگ و خونریزی اعلام آمادگی کرد. شاید حتی لازم  باشد در جایی کوتاه آمد ولی اگر همین کوتاه آمدن نیز از سر عقلانیت باشد، در آینده به دستاوردهای بزرگ تری می رسد. حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)، رسول خدا بودند ولی در متن صلح نامه حدیبیه، وقتی مقابل نام ایشان نوشته شد "رسول الله" ، کفار گفتند که ما تو را رسول الله نمی دانیم و باید این عبارت از مقابل نامت پاک شود و پیامبری که خود می دانستند رسول الله هستند، پذیرفتندن و پاک کردند و صلح محقق شد و سال ها بعد ثمراتش نصیب اسلام شد.
حتی اگر از منظر دینی نیز بنگریم، چه چیزی در موضوعات اختلافی حاضر، برتر از رسالت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) داریم که نتوانیم درباره اش مذاکره کنیم (دقت کنید که عرض می کنم مذاکره کنیم نه این که به ثمن بخس بدهیم).

مخلص کلام این که با استدلال های فوق، به باور من صلح راه بهتری برای ایران است ولی اگر استدلال های طرفداران جنگ قوی تر باشد، حتما خواهم شنید و باز هم به عنوان یک نود میلیونم ملت ایران خواهم پذیرفت که امام صادق علیه السلام فرمود: «نحن ابناء الدّلیل نَمیل حیث یَمیل: ما فرزندان استدلال هستیم و بدان سو میل می کنیم که استدلال، میل می کند».  

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۸
در انتظار بررسی: ۴۴۸
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
55
187
استدلال هایتان قوی است
هم ملی است
هم به واقعیت های روز اشاره دارد
هم مبتنی بر آموزه های دینی است
جنگ ، وقتی است که راه دیگری نباشد ولی گفت و گو و مذاکره راهی است که نباید مغفول بماند
ملت ایران صلح طلب ترین ملت جهان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
42
176
یادداشت آقای محمدی بر اساس یک نگاه منطقی و مستدل نوشته شده است
ما هم صلح می خواهیم
در عین این که مستقل و مقتدر باشیم خواهان گفت و گو و تعامل با دنیا هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
36
156
سلام به نظرم ما فرصت های زیادی را برای اینکه به این مرحله نرسیم از دست دادیم اما پیشنهادات اقای محمدی کاملا درست ، منطقی و عقلانی است اگر مجدد این دلسوزی ها و دغدغه های از سر درد مورد توجه قرار بگیرد حسین زاده
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
35
93
لایک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
34
89
یکم واقع بینانه نگاه کنیم اونها به دشمن خودشون اجازه رشد اقتصادی نمی دن
پاسخ ها
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۱
چرا در کل این عالم فقط ما شدیم دشمن شون ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
194
62
باید بریم به جنگ این صهیونیست ها و نابودشون کنیم
1000 تا موشک بزنیم کارشون تمومه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
41
71
عالی
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
داداش من نکوبید به طبل جنگ همه جوانب را بسنجید بعدا .من خودم دوست ندارم یک گوشه خاک وطنم خراب بشه و یا یک قطره خون از دماغ بچه وطنم جاری بشه.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
بایدبریم حرف حق گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
32
117
همه اینها رو قبلا هم میدونستید یا تو این چندروزه متوجه شدید؟ حالا که در موضع ضعف قرارداریم، باید تن به خواسته های بیشتر از قبل طرف مقابل بدیم یا تا نابودی کامل تک تک ایرانیان و ایران بجنگیم؟ اصولا ما چقدر مجازیم که با تصمیمات امروزمون عواقبی رو به آیندگان ایران تحمیل کنیم؟
عصر ایران

سلام
قبلا هم می دانستیم و بارها نوشته ایم ولی کو گوش شنوا عزیز دل؟

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
هزاران احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
20 سال پیش گفتم: کشور در انزوا پیروز هیچ جنگی نخواهد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
ظاهراً شما ایران تشریف نداشتید؟! خب مگه از قبل دنبال مهار جنگ نبودیم؟! مگه مذاکره نمی‌کردیم تا راهی بینابینی برای عبور از بحران تحملی پیدا کنیم؟! این وسط کی جنگ را تحمیل کرد؟؟
از پاسخ عصر ایران به این کامنت تعجب میکنم خلاف نوشته‌های بالایتان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
20
59
نظراتتان کاملا درسته و با شما موافقم
ولی به نظر نمیاد دشمن اهل صلح باشه،
اگر دوباره جنگ رو بر ما تحمیل کردند چه باید کرد ؟
پاسخ ها
ز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
اتفاقاً اونا جنگ رو تحمیل نمیکنن ،خودی ها دنبال جنگ هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
81
84
اقای محمدی قیاس های شما بسیار ساده لوحانه بود.خواهشا شرایط کشور را درک کنید.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
115
63
مذاکره ای که شما عصر ایرانی ها می گویید با آنچه در ادبیات و متون دینی ما آمده متفاوت است؛ تنها اشتراک لفظ است. شما مذاکره با اروپا و آمریکا را بعنوان هژمون مسلط جهانی قبول دارید، در خالی که مذاکره دینی برای رفع شر خصم و مهار او با درایت و کیاست است؛ همچون مذاکره برای صلح هدیبیه که فرصت خرید تا مسلمانانی که در بین کفار مکه در تقیه بودند آسیب نبینند. قرآن صراحت دارد که یهود و نصاری را دوست و ولی خود نگیرید و مگر نه این است که صهیونیزم و استکبار همان شجره یهود و نصاری هستند …؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
همین حرفها و فکرهاست که ما را بدبخت کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
141
84
آقای محمدی عزیز
بریم دعا کنیم که همین موشکها رو داشتیم و باعث شد که دشمن به آتش بس تن بده وگرنه اگه با دوستان شما و یا آنهایی که شما از آنها حمایت کردید بود که الان کار به جاهای باریک کشیده میشد.
مگر نه همین آقای روحانی و دارو دسته اش که سنگش را بر سینه میزدید به موشکهایمان انتقاد میکردند و میگفتند امروزه زمان موشک پرانی نیست و وقت مذاکره است؟!!!!
ثانیا مگر ما سر میز مذاکره نبودیم که اسرائیل حمله کرد؟؟؟
بگذارید خاک سپاری برادران و خواهران و کودکانمان تمام شود بعد کرم مذاکره را بر ذهنها بیندازید.
ناشناس
Germany
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
50
138
به نظرم جمهوری اسلامی میتونست با مردمش بهتر برخورد کنه، میتونست سیاست منطقه ای دوستانه تری رو اتخاذ کنه. چهار سال قبل به خودم گفتم آینده بچه ام رو به این حکومت نمیسپارم، رفتم. غربت خیلی سخته، خیلی سخته، خیلی تحقیر شدم و میشم. ولی خوشحالم که دخترم اینجا داره بزرگ میشه.
خدای سایه جنگ، زلزله، بی آبی، آلودگی هوا رو از سر این مملکت بردار.
خدای سا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
زندگی آرام در ذلت
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
ناشناسی که نوشتی آینده بچه مو به این حکومت نمیسپارم تو کاملا آزاد و مختاری که زندگی بردگی و در ذلت رد قبول کنی ، مثل تمام کسانی که خواستار این بودن که برده جهان غرب باشن تا یه تکه نون به دست بیارن ولی یادت باشه برده ای مثل تمام افرادی که صبر و مقاومت رو به زندگی حیوانی ترجیح میدن
علی
United States of America
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
154
59
مذاکره با اسراییل بی‌معنی است. ایدئولوژی ما نابودی اسراییله. لذا تا نابودیش باید پیش بریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
درود بر شما برادر جوان مومن انقلابی.
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۱
به قیمت نابود شدن خودمون ؟ اصلا درک نمیکنم که نابودی اسرائیل یعنی چی و چطوری ؟ اصلا آیا چنین چیزی ممکن است ؟
ناشناس
United States of America
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
40
112
به نظر من نیاز به انطباق با نظم جهانی است و رها کردن شاخ و شونه کشیدن برای عالم و آدم
ناشناس
United States of America
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
17
66
شما بدون تحلیل اینکه چرا ایران باید الان با کشوری که هیچ مرزی و هیچ دشمنی ذاتی باهاش نداره در حال جنگه نمی تونی دنبال راه حل باشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
31
112
تنها راه رسیدن به تصمیم درست این هست که چهل و شش سال گذشته رو مرور کنیم و کلیه شعارها و تصمیماتی که داه شد و گرفته شد اما نباید داده می‌شد و گرفته می‌شد و همچنین کلیه تصمیماتی که گرفته نشد و اما باید گرفته می‌شد رو بررسی کنیم. راه حل به راحتی پیدا میشه.
تا وقتی ایدئولوژی و شعارهای بی سرو ته یقه این مملکت رو گرفته حتی با فرض پیروزی بر دشمن باز هم شکست خورده ای بیش نیستسم چون محکومیم به فرسودگی بدون هیچ دستاورد منطقی برای آینده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
حرف حق زدی، خدا پدرت بیامرزد
ناشناس
United States of America
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
38
24
مذاکره وقتی تامین کننده ی حق مردم بود که هنوز ترامپ از برجام خارج نشده بود و مشت ایران پر پر پر پر بود
الان فقط برای حداقل های خودشون می تونند مذاکره کنند
ناشناس
United States of America
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
24
114
مشکل اینه حکومت فقط به ایدیولوژی خودش فکر می کنه و براش مهم نیست مردم چنین حقی را هیچ وقت بهش ندادند
ناشناس
United States of America
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
15
73
همچین جنگ و دشمنی ای هیچ وقت نباید رخ می داد و کاملا هم معلومه کی دنبال این دشمنی بوده
ناشناس
United States of America
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
22
96
کسی تو شعاراش برای انقلاب ۵۷ می گفته اسراییل باید نابود شه؟
از کجا کل هم و غم حکومت جای مردمش شدند مردم کشورای دیگه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
103
40
خاک توسرت با این عقل نخودی ات
کوری و کری نمی بینی نمی شنوی آمریکا و اسرائیل و اروپایی ها دارن چی میگن و چکار می کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
صمم بکم عمی فهم لا یعقلون
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
68
68
مگه مذاکره نکردیم تو قرارداد سعد آباد آقای روحانی و ظریف اون سال هسته ای رو کامل پلمپ کردن چی شد ؟ در برجام بازهم آقای روحانی و ظریف اون همه باج دادن ( نابود کردن پانزده هزار سانتریفیوژ و تمام سوخت بیست درصد و پلوتونیوم و ...) چی شد ؟ الان هم که داشتیم دوباره مذاکره میکردیم که بهمون حمله شد شما بخواهی یه قرارداد خونه ببندی بعد طرف یه بار بزنه زیرش حاضر هستی دوباره با اون فرد قرارداد ببندی ؟ چی شد ؟ می‌گفتید اگر ما بیاییم جنگ نمیشه و شد خدا رحم کرد موشک های ما به اسراییل میرسه و گرنه کل مردم ایران رو سلاخی میکردن مثل مردم فلسطین تمام دنیا هم کر و کور میشد ، از این خواب بیایید بیرون که با مذاکره میشه دشمن رو سرجاش نشوند این همه فلسطینی رو سلاخی کردن همه مجامع بین المللی کر و کور هستند رسما اسراییل که بمب اتم داره و تو هیچ معاهده ای نیست به ایرانی که بمب اتم ندارد و جز تمام معاهدات بین المللی هست حمله کرد حتی آژانس حاضر نشد محکوم کنه اسراییل رو ، آمریکا که جای خودش رو داره جمع کنید این بساط مذاکره رو ، لطفا رسما بگید چه باجی بدیم آمریکا بی خیال ایران میشه ؟ گفت کل صنعت هسته ای تعطیل و باید سر برد موشک ها هم مذاکره کنیم خوبه علاوه بر هسته ای موشک هامون رو هم بدیم ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
12
71
ذات را نمیشه عوض کرد!
ایکاش جای دانشمندان با سیاست مداران عوض بشه، خیلی آمین!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
11
83
صلح و دوستی در کنار یشزفت کشور به نفع مردمه
باقرزاده
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
12
53
جنگجو شیوه ی تدبیر و تامل نشناسد
جان فدای دل پر حوصله‌ی صلح پذیران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
37
41
سلام مذاکره خوب بود ولی اینها هرچی باهشون مذاکره کنی باز دنبال این هستن یک امضا چیز ی یاتعهدی ازمابگیرن ومارو راحتر بمباران کنن فقط دنبال شیطنت هستن سیب زردوسرخ نشون بدن وهیچ کاری نکنن و نمیکنن باید گوش بزنگ باشیم چون ظریه سختی از ایران خوردن زورگو حرف حق رونمیفهمه باید بازور وبازبان خودشون محکم جوابه همشونو داد واونای که پشت سر این زورگوها هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
27
107
اگر مسولين كشور بجاي اين همه هزينه ريالي و معتوي كه براي نابودي اسرائيل و امريكا و سعودي ها كردن براي پيشرفت و توسعه صنعت، مدرسه و دانشگاها، محيط زيست، كشاورزي، بهداشت و سلامت ميكردن امروز بخشي از جوانان ما با غرور و تعصب دنبال جنگ نبودن.
مجبور نيستم اسرائيل و امريكا را دوست داشته باشبم ولي مجبور هم نيستيم داد بزنيم كه دنبال نابودي و اسرائيل هستيم.

همين كسايي كه تِز شمارنده نابودي اسرائيل داد يك كشيده بزنيد اگه جاسوس دشمن نبود!!!
كسايي كه به وضوح مخالف و مقابل هر طرحي كه براي اباداني ا ايران بود ايستادند و مخالفت كردن را محاكمه كنيد
كساني كه در زماني كه اسرائيل در حال طراحي و تدارك حمله بود، شب و روز به دنبال طرح جريمه براي بي حجاب و سگ گرداني بودند را محاكمه كنيد تا به جاسوسان برسيد
پاسخ ها
یک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
دقیقا حرف دل بیشتر ایرانی های که حداقل من میشناسم هست نه نفوذی ها و فریب خوردگان
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
7
76
ما ملت ایران وطن خود را دوست داریم یعنی جایی جز وطن برای زنده مانی نداریم ،فقط این را عرض کنم که به هر قیمتی هست و با هر راهی نباید گذاشت هم خاک ایران هم مردم ایران ضربه ببینن الان زمان عقل است ن خرافات
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
50
49
اگر دشمنان ما عقل داشتند و به حق خودشان قانع بودند که نیستند این حال و روز جهان نبود!
ابر قدرت ها ، قدرت را فقط برای خودشان می‌خواهند!!!
از استقلال دیگر کشورها وحشت دارند...
اگر دشمنان ما عاقل بودند طی این 45 سال با هم کنار آمده بودیم.
دشمنان ، مذاکره نمی‌خواهند...
بردگی نه فقط ایران بلکه جهان را می‌خواهند...!!!
و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
زورت میرسه بفرما..‌
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
76
53
از زمان مصدق می گوییم به آمریکا اعتماد نکنید. اما گوش نمی دهید. خاتمی گفت گفتگوی تمدنها، بوش گفت محور شرارت. حسن روحانی گفت مذاکره، آمریکا پاره کرد. پزشکیان هنوز دنبال مذاکره آمریکاست. همه مذاکره کنندگان تاریخ باخته اند از ابوموسی اشعری گرفته تا عرفات، ابومازن، لیبی، عراق، کرزای، اشرف غنی، زلنسکی، حسن روحانی. سکانس آخر را پزشکیان بازی می کند. البته بازی خورد و باخت داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
اشتباه نکنید مذاکره هدف نیست توافق هدفه
این همه مذاکره وقت تلف کردن بوده چون با هدف تقابل انجام شده و نتیجه اش شده امروز
اسمعیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
برهان شما قاطع است. احسنت بر شما????
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
10
13
کسی رفت خواستکاری دختر پادشاه. کفتندش جقدر امیدواری. کفت تا 50 درصد. این من هستم که دخترش را می خواهم. ولی نتیجه به آن 50 درصد طرف برمی کردد. حالا داستان ماست. آقای محمدی ما صلح را می خواهیم طرف مان نمی خواد. بجز نابودی ما راضی نمی شود. خیلی واضحه. زت زیاد.
محمود رضایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
9
11
با سلام
امام حسن صلح نکرد بلکه این صلح توسط یاران امام حسن به دلیل پشت کردن یارانش تحمیل شد
و بعد امام صلح نامه ایی تنظیم کرد که در آینده چهره واقعی معاویه برای خواص روشن شود که معاویه و یارانش بد عهد میباشند
به عبارتی این صلخ به عبارت درست تر صلح تحمیلی خواص به امام بود
در صورتیکه امام قصد جنگ داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
2
26
ملت خواستار یک زندگی نرمال در صلح و دوستی در کنار دیگر مردم جهان را میخواهند
امیر حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
14
17
آخه آدم عاقل من بیسواد هیچکاره میبینم و میفهمم و درک کرده ام ک آزموده چند باره را آزمودن خطاست و فرعون زمان کذاب قمار باز فاسد جنایتکار بد عهد است اونوقت شما و امثال شما در کدوم دانشگاه درس خوندید ک ب این نتیجه بسیار ساده و پیش پا افتاده نرسیدید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!! وای ایداد و ایبیداد
امیری.فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
7
13
دشمن حرف اخررا اول زد گفت تسلیم .مزاکره با کییییییی
الهه
Germany
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
6
4
هر مذاکره ای با حمله حرف می زند اسرائیل نیست که قصد جنگ دارد این آمریکاست
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
19
4
سلام این بارایران دست به کاربشه چون که ایران هنوزاتش بس رانپذیرفته اسرائیل راشخم بزنه ننشابه عزاش بشونه وزمیناشابده به فلسطینیا کشاورزی کنن
حقیقت
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
9
12
صلح ودوستی بسیارخوبی است ببین طرف مقابلتان کی است مشکل اینجاست اینهادنبال صلح ودوستی نیستنداینهافقط دنبال این هستندکه تحت امرشان باشیم وکاملانظرات تحمیلی آنهارااجراکنیم هرخواسته ای که ازآنهااجراکنیم آنهاخواستهای بعدیشان را میخواهندبه نظرمن باید توان دفاعیمان راازهرلحاظ قوی کنیم چون اینهافقط بازبان خودشان باید باهاشان برخوردکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
شما که حاضر نیستید به قول خودتان تحت امر باشید چگونه تمام عقایدتان را به نام قانون و احکام الهی به خورد ملت ایران میدهید؟...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
9
16
سلام دشمن هیج وقت دوست نخواهد شد چند سال پیش مذاکره کردن هر بار زدن زیر قولشون اسرائیل دست نشانده امریکا قدرت طلب است امریکا واسراییل قصد دارن کشورما ضعیف کنن بعد نابودمان کنن هیچ وقت یه کافر خون اشام مثل اسرائیل و امریکا دلسوز مانیست اگه دلسوز بودن هرروز کودکان غزه زیر اوار نبودن
عزیز
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
6
9
این حرفها رو ولش کن به نظر بنده دشمن این دفعه نیروی دریایی را هدف قرار خواهد داد و ارتش و سپاه باید آمادگی لازم را داشته باشند به امید پیروزی حق بر باطل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
6
20
کسی تو شعاراش برای انقلاب ۵۷ می گفته اسراییل باید نابود شه؟
از کجا کل هم و غم حکومت جای مردمش شدند مردم کشورای دیگه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
16
4
درود به قلمت ... آفرین . طرف رو بردی تو رینگ نباید آتش بس را می پذیرفتی تو این شرایط آن هم با خواسته آنها باید جوری میزدی که دیگه جرات حمله مجدد نداشته باشه گرجه که این آتش بس تاکتیکی است ولی اشتباه اول پذیرش آتش بس با خواست آنها بود ولی مذاکرات هم من میدونم مذاکرات نیست بیشتر تسلیم است . در حال حاضر هم راهی جز مذاکره یا همون تسلیم نیست
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
13
14
داداش گلم ایرادی که در کار ماست اینه که می‌خواهیم روی پای خودمان بایستیم و خودمان از منابع خودمان استفاده کنیم همین ، ولی زور گویان این رو تحمل نمیکنن و میخوان همه چیز برای اونها باشه ، یا مطیعشان میشیم و همه چیز گل و بلبل میشه یا زیر بار زور نمیریم و وضعیت همینه . راه دیگه ای هم نیست . یا عزت یا ذلت ، فکر کنید کدوم بهتره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
12
11
غربی ها، این نئو استعمار گران، برای. خاور میانه خوابهای رنگی دید ه اند! خاور میان برای غربیان یک موش آزمایشگاهی است که مرحله به مرحله، عصبانیت، و واکنش‌های او را آزمایش و مشاهده می‌کنند و یاداشت بر داری می‌کنند و اعلام مذاکره می‌کنند و دیپلماسی را بطور موقت مطرح می‌کنند و در عین حال تجهیزات نظامی ارسال می‌کنند و همینطور به گیش می‌روند و چند گانه سازی حزبی برای تجزیه و اختلاف را راه می اندازند و قس علی هذا جلو می آیند....... فقط بیدار شوید!!
ناشناس
Finland
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
6
13
نه ظلم کن به کسی نی به زیر ظلم برو که این مرام حسین است منطق دین است. مرگ سرخ به از زندگی ننگین است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
12
10
متنتون تماما به حق و حقیقت بود. دست مریزاد. ای کاش این حرف ها رو برای اونایی که باید بخونن و روش تامل کنند تا کشور از این بحران بیرون بیاد، بفرستید. وگرنه ما مردم عادی به عنوان خواننده، کاری ازمون برنمیاد. این حرف ها رو به دست مسئولین برسونید تا اوضاع از این وخیم تر نشده ک البته تا حد زیادی شده. ولی از بیشتر تر شدنش میشه جلوگیری کرد.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
14
12
زن و مرد باید با هم متحد شن و هر کس به هر طریقی که می تونه پا به پا سپاه و ارتش و رهبر به جنگ دشمن بره انشاالله که ایران پیروز خواهد شد جنگ زن و مرد نداره همه ما وظیفه داریم از کشورمون در مقابل متجاوز دفاع کنیم ایران
خسته ازشعارزدگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
12
15
این زمان رانمیتوان بازمان امام حسین علیه السلام قیاس کرد زمان صلح است بیخودشعارندهیم.
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
14
19
صلح .بدون قدرت ،رویای بردگان هست .دولت اصلاحات عزیز با مداکره این بلا سر ما اورد .اقتدار ملت بردن زیر سوال .بس کنید لطفا
Faryad
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
13
16
احسنت به رهبر کره شمالی ساخت و امنیت مردمشو تضمین کرد
ali13
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
14
17
صلح با چه کسی چتد بار باید از یک سوراخ گزیده شوید فراموش نکنید زمان مذاکره دشمن حمله کرد جالب خودشون الان اعتراف کردن مذاکرات پوشش بوده جهت حمله خیلی خوش خیال هستید ، مطالبتون بسیار زیبا و منطقی می باشد چیزی که کم دارد اینه که فعلا قانون جنگل به جهان حاکم شده و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
ایران 20 سال داشته مذاکره میکرده. بقیه تا ابد که برای ایران وقت ندارند.
تقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
14
21
سوال آیا برای مقابله با اف ۳۵ هواپیمایی دارید پس ساکت باشید
Ehsan
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
17
29
شما هایی که از ترس افتادین به گفتن مذاکره و مذاکره . مگه سر میز مذاکره نبود ایران ؟ پس چرت پرت نگید . ترسیدین ؟ بگین ترسیدین فرار رو برقرار ترجیح بدین .
عاقبت شماهایی که دم از صلح وسط جنگ میدن ، عاقبت یاران مختار روز شهادت مختاره . همه رو از دم گردن زدن چون وجود جنگیدن نداشتن . شماها هم که منفی مثبت میدین از موساد و منافقین . نوبت شماها هم میشه . مجازی یعنی دشمن .
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
2
2
فقط بمب اتم
Even star
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
0
2
این استدلال نیسن داستانه ....
غلامرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
0
0
راه پیش پای ما انتخاب بین بد وبدتراست.
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
2
2
آقای محمدی مثل همیشه دلسوزانه و عاقلانه گفتید.اما مذاکره؟ الان؟ چقدر باید فریب بخوریم؟ مذاکره کنیم که بلایی دیگه به سرمون بیارن؟
واقعا من دیگه اعتماد نمیکنم و از مسئولان هم می‌خوام اعتماد نکنند و توان هسته ای و موشکی خودمون را بالا ببرند که همین ها بازدارنده بود وگرنه ما هم مثل غزه لیبی و...میشدیم
منصور
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
0
0
تبارک الله احسن الخالقین....
فقط به تیتر خبر.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
0
2
چرا باید اسراییل محو شود و چه کسی این ماموریت را به مردم ایران داده؟ پس از محو اسرائیل ، ایران به سمت توسعه پیش خواهد رفت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
1
3
جنگ !!! وقتی باید جنگید که توان جنگیدن داشت
چه خوشمان بیاید با نه
جنگ با ارتش آمریکا و اسراییل مساویست با نابودی و خلاص
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
0
1
بسیار عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
0
2
آفرین یک طرحی برای کنترل غضنفرهای مملکت ارائه بدهید
امین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
0
1
آفرین موافقم ما ایرانی هستیم باکوله باری ازفرهنگ و افتخار
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۱
0
0
باسلام وعرض ادب کاملا حرفای منطقی وبجا بود ممنون ازاینهمه دانش
كاربر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۱
3
3
ايران بايد بمب اتمي داشته باشد تا عامل بازداندگي داشته باشد.
نوروزی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۱
1
0
جالب ومنطقی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۱
2
2
کاملا اشتباه میکنید دلیل عقب ماندن ما امثال شما به ظاهر خیرخواهان ابله ترسو و راحت طلب هست فراموش کردید که اگر ما از دشمن دچار رنج شدیم آنها هم از ما صدمه دیده اند فرق ما با آنها توکل ما و ایمان ما به خداست وگرنه چه فرقی با آنها داریم در نوشته های شما کجا نام خدا را آوردید ؟ یکی از شرایط زمانداری شجاع بودن هست ولی متاسفانه شما ترسوها زیر پر و بال رهبر بالا آمده اید و بقیه را هم میترسانید و دلها را میلرزانید واقعا متاسفم که توجیه گرانی مثل شماست در کشورم وجود دارید و البته بسیار مخربانه با استدلال تاثیر گزارید
واشنگتن و ریاض به دنبال دستیابی به اطلاعات سفر لاریجانی به لبنان مخالفت چین با اقدام احتمالی اروپا برای فعال کردن مکانیسم ماشه طوفان این جاده را مسدود کرد تصادف در محور قزوین - بوئین‌زهرا / ۹ مصدوم مسکو : اگر ارمنستان طرح «مسیر ترامپ» (کریدور زنگزور) را به نفع خود بداند، ما از آنها حمایت می‌کنیم زلزله ۶ ریشتری روسیه را لرزاند خوش شانسی اسکوچیچ؛ تراکتور با هیچ تیم عربستانی رو به رو نمی‌شود قصه نان و نمک (7)/ بوسه به شانه «غلامرضا جانباز» ادعای روزنامه اسرائیلی: چین برای بازسازی پدافند هوایی به ایران کمک می کند / مقاصد چین بر ما کاملا روشن نیست؛ پیام‌هایی به پکن منتقل کرده‌ایم ترامپ : مسئولیت من بستن توافق با پوتین نیست / ممکن است برخی از رهبران اروپا را نیز دعوت کنیم بی‌تفاوتی دنزل واشنگتن به جوایز اسکار: به این جور چیزها علاقه ندارم فرمول جدید برای محاسبه قبض برق پرمصرف‌ها روسیه: در حال مذاکره برای ساخت نیروگاه‌های اتمی کوچک در ایران هستیم گزارش یک روزنامه از قطعی برق و اختلال در خدمات درمانی : پزشکان و تکنیسین‌ها مجبورند با نور موبایل فرایند جراحی را ادامه دهند هند سامانه دفاع موشکی مشابه «گنبد آهنین» می‌سازد