فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۴۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۳۰-۱۲-۱۴۰۳
کد ۱۰۴۵۹۸۳
انتشار: ۱۱:۲۶ - ۳۰-۱۲-۱۴۰۳

شوروی چگونه فناوری کامپیوتری را از آمریکا دزدید؟

شوروی چگونه فناوری کامپیوتری را از آمریکا دزدید؟
در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، شوروی به‌شدت از عقب‌ماندگی در حوزه کامپیوتر رنج می‌برد و این امر مانعی بزرگ برای پیشرفت فناوری‌های نظامی و صنعتی این کشور بود. برای حل این مشکل، شوروی برنامه‌ای گسترده برای سرقت فناوری‌های رایانه‌ای از آمریکا و ژاپن ترتیب داد.

سازمان ک‌گ‌ب گروهی ویژه تشکیل داد که ماموریت آن، نفوذ به شرکت‌های بزرگی مانند IBM، Intel و Microsoft بود. نتیجه این جاسوسی‌ها، تولید نسخه‌های مهندسی معکوس از پردازنده‌های آمریکایی و نرم‌افزارهای غربی در شوروی شد. 

به نقل از یک‌پزشک، یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها، کپی شوروی از رایانه‌های IBM 360 بود که در صنایع نظامی این کشور به‌کار رفت. اما مشکل اینجا بود که شوروی تنها می‌توانست نسخه‌های قدیمی را مهندسی معکوس کند، درحالی‌که غرب با سرعت بسیار بالایی فناوری‌های جدید تولید می‌کرد.

این موضوع باعث شد که در دهه ۱۹۸۰، شکاف فناوری بین شرق و غرب بیشتر شود و یکی از دلایل فروپاشی شوروی محسوب شود.

برچسب ها: شوروی ، آمریکا
ارسال به دوستان
نگاهی به برج آوالا؛ نماد مخابراتی صربستان / بروتالیستی خالص (+عکس) هتلی با معماری مطرح و یادگاری از سبک آرت دکو در میامی (+عکس) واردات نهاده دامی آلوده به کشور صحت ندارد افشا شدن داستان فیلم جدید برنده 2 نخل طلا: دعوا بر سر کمدین آمریکایی و فیلمساز روس! ارزش معاملات خرد بورس از مرز 46 همت عبور کرد ذخیره ۱.۳ میلیون تنی نهاده‌ها / بازار در وضعیت با ثبات چه کالاها و خدماتی از مالیات بر ارزش افزوده معافند؟ قیمت جدید نان در تهران از ۶ تیر اجرایی می شود جانشین «گابارد» با اخراج های گسترده به دفتر اطلاعات ملی آمریکا رفت شمارش معکوس تا پرتاب جدیدترین فناوری فضایی «اسپیس‌ایکس» دیدنی های امروز؛ از سالگرد حمله آلمان نازی به شوروی تا استعفای نخست وزیر انگلیس صلح؛ فرصتی برای بازسازی اقتصاد، رونق تولید و بهبود معیشت مردم سامسونگ سریع‌ترین فضای ذخیره‌سازی UFS 5.0 جهان را معرفی کرد سارینا؛ فرشته‌ای که چشم‌انتظارِ دستان پرمهر شماست شهادت یک مرزبان ایران در درگیری با پژاک