فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۲۷۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۶-۱۰-۱۴۰۳
کد ۱۰۲۷۴۹۲
انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۶-۱۰-۱۴۰۳

باز طراحی موزه جهانی تخت جمشید آغاز شد

باز طراحی موزه جهانی تخت جمشید آغاز شد
رئیس موزه تخت جمشید گفت: با انتقال بخش اداری از ساختمان این موزه، مطالعات مختلف برای استفاده از تمام فضای کاخ منسوب به خشایار شاه با کاربری موزه انجام شده و اقدامات اولیه برای بازطراحی آن آغاز شده است.

مجتبی درودی بیان کرد: گسترش فضای موزه‌ای این ساختمان، از هشت سال گذشته مورد بحث و بررسی بوده و از ضرورت آن، سخن به میان آمده است، اما اجرایی نشد؛ حالا که این بنا از بخش اداری تخلیه شده باز طراحی آن نیز آغاز شده است.

او بیان کرد: موزه تخت جمشید، قدیمیترین سایت موزه کشور است که گنجینه‌ای بسیار غنی دارد و موزه ملی ایران را هم تامین کرده است.

او افزود: این بناسالم‌ترین کاخ برجای مانده از دوره هخامنشیان بوده که حدود ۹۰ سال پیش، هرتسفلد، باستان‌شناس و ایرانشناس آلمانی این کاخ را کاوش کرد و با همراهی کرستر، همکار معمار خود، اقدام به طراحی و بازسازی آن کرد.

به گزارش ایرنا، رئیس موزه جهانی تخت جمشید ادامه داد: همه بخش‌های این کاخ از همان ابتدا برای کاربری موزه طراحی شد، اما بنا به محدودیت‌هایی، بخش‌هایی از آن به عنوان اداری و دفتری مورد استفاده قرار گرفت.

درودی گفت: یک موزه از نظر استانداردهای موزه‌ای باید از بخش‌های آزمایشگاه، کارگاه مرمت، کتابخانه و دفتر موزه برخوردار باشد و سایت موزه تخت‌جمشید پتانسیل کافی را از این نظر دارد.

رئیس موزه تخت جمشید گفت: در زمان حاضر سه‌هزار مورد از اقلام تاریخی ثبت شده آماده نمایش در موزه تخت جمشید وجود دارد که به صورت دوره‌ای به نمایش در می‌آید.

درودی بیان کرد: اشیای تاریخی کشف شده تنها مربوط به دوره هخامنشیان نیست و با توجه به قدمت بسیار بیشتر دشت مرودشت، اشیایی از دوران عیلامی و دیگر دوران تاریخی نیز در این منطقه اکتشاف، مطالعه و ثبت شده که از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است.

باز طراحی موزه جهانی تخت جمشید آغاز شد

او اظهار کرد: امیدواریم هر چه زودتر شاهد استفاده از همه بخش‌های این کاخ باستانی با کاربری موزه باشیم تا هدف اولیه بازسازی آن محقق شود.

به گفته رئیس موزه جهانی تخت جمشید، کاوشگرانی که این کاخ را از ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۳ کاوش و بازسازی کردند، آن را منسوب به کاخ ملکه خشایارشا دانسته‌اند.

تخت جمشید مجموعه‌ای از چند کاخ تو در تو در کنار دشت مرودشت است که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌ و پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشیان بوده‌است.

این مجموعه جهانی در ۱۰ کیلومتری شمال مرودشت و ۵۷ کیلومتری شیراز واقع شده و هرساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است.

برچسب ها: موزه ، تخت جمشید
ارسال به دوستان
نتانیاهو: نیروهای ما در جنوب لبنان باقی می‌مانند و آزادی عمل کامل دارند سرویس و تمام‌کنندگی بلای جان والیبال ایران تهران/ حضور مهران غفوریان در مراسم عزاداری ظهر عاشورا پیشنهاد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اعتبار کالابرگ برخی دهک‌ها روی میز دولت بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا؛ حمایت از مذاکرات تهران-واشنگتن ایران ۰ - ۳ آمریکا/ طلسم باخت‌های تیم ملی والیبال شکسته نشد روز عاشورا در لرستان (عکس) ادعای نتانیاهو: ما هنوز وظایفی داریم که باید در ایران انجام شود/ از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد فرانسه چند راکتور هسته‌ای را از مدار خارج کرد شیخ نعیم قاسم: صبر ما معادلات را تغییر می‌دهد انگلیس ۳۸۰ میلیون دلار برای تامین سوخت هسته‌ای و کمک به اوکراین اختصاص می‌دهد نحوه ثبت اعتراض به احکام مستمری و دریافت غیرحضوری فیش حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی هدف قرار گرفتن یک کشتی در جنوب شرق عمان وزارت دفاع عراق: انفجاری در انبار مهمات الحشد الشعبی رخ داده   از اتاقی ۹ متری تا باشگاهی برای رویاها؛ روایتی از 16 سالگی « کتابخانه روستایی فاطمه‌ها»