فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۱-۰۸-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۷۲۷۳
انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۱-۰۸-۱۴۰۳

جلوگیری از کسری بودجه با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی

جلوگیری از کسری بودجه با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی
تنها راهکار اخذ مالیات آن است که سامانه یکپارچه رصد و پایش تراکنش‌های پولی و مالی متمرکز در بانک مرکزی تشکیل و راه اندازی شود تا همه افرادی که در بخش غیر مولد اقتصاد فعال و مالیات پرداخت نمی کنند زیر چتر مالیات آورده و از فرار مالیاتی گسترده در کشور جلوگیری شود.
یک کارشناس اقتصادی با بیان این که از بخش رسمی و آشکار اقتصاد کشورمان مالیات ستانی صورت می گیرد ولی از بخش غیررسمی به دلیل پیدا و نهان نبودن هیچ گونه مالیاتی اخذ نمی شود، به لزوم ایجاد سامانه یکپارچه رصد و پایش تراکنش های پولی و مالی اشاره کرد و گفت: بدون شک از برکات این تصمیم این است که دیگر شاهد کسری بودجه دولت نخواهیم بود و با سرزیر شدن آن می توانیم از تولید داخل حمایت کرده و بودجه طرح های نیمه تمام در کشور را تامین کنیم.
 
عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با  ایسنا اظهار کرد: در اکثر کشورهای بزرگ و کوچک جهان شاهد آن هستیم که کمترین تراکنش بانکی تحت پایش و رصد نهادهای دولتی قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: به عبارت دیگر دولت به دنبال تحقق شفاف سازی جریان های اقتصادی است تا اگر کار و فعالیت اقتصادی صورت گرفت از آنها مالیات ستانی صورت گیرد به همین دلیل بدون اذن دولت هر گونه انتقال وجه ای صورت نمی‌گیرد.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: اما در کشورمان شاهد آن هستیم که این امر طبیعی گاهی غلط انگاشته می‌شود و علیه این حق طبیعی دولت جوسازی و جریان سازی رسانه ای گسترده ای صورت می گیرد.
 
شیخی خاطر نشان کرد: حجم اقتصاد کشورمان هم اکنون ۷ برابر میزانی است که بعضا نهادهای همچون بانک مرکزی و مرکز ملی آمار اعلام می کنند و طبیعتا مالیات ستانی از این اقتصاد نیز باید ۷ برابر بیشتر از میزان فعلی باشد.
 
وی با تشبیه فرآیند مالیات ستانی در کشورمان به کوه یخ یادآور شد: از بخش رسمی و آشکار اقتصاد کشورمان مالیات ستانی صورت می گیرد ولی از بخش غیررسمی به دلیل پیدا و نهان نبودن هیچ گونه مالیاتی اخذ نمی شود و ما شاهد فرار مالیاتی گسترده ای در کشور هستیم.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد: تنها راهکار اخذ مالیات آن است که سامانه یکپارچه رصد و پایش تراکنش‌های پولی و مالی متمرکز در بانک مرکزی تشکیل و راه اندازی شود تا همه افرادی که در بخش غیر مولد اقتصاد فعال و مالیات پرداخت نمی کنند زیر چتر مالیات آورده و از فرار مالیاتی گسترده در کشور جلوگیری شود.
شیخی افزود: بدون شک از برکات این تصمیم این است که دیگر شاهد کسری بودجه دولت نخواهیم بود و با سرزیر شدن آن می توانیم از تولید داخل حمایت کرده و بودجه طرح های نیمه تمام در کشور را تامین کنیم.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله صرافی کوینکس به دور زدن تحریم‌های ایران متهم شد امام جمعه ارومیه درباره تفاهم نامه: نه عالی است ، نه خیانت؛ مانند خوارج تندروی نکنیم وقتی برای عکس گرفتن با ایرانِ پیروز صف می‌کشند تقاضا از برخی مداحان: درباره بقیه مسائل هم راهکارهای نو بدهید! سی‌ان‌ان: اسرائیل چندین تیپ خود را از غزه و جنوب لبنان خارج می کند